به گزارش ایرنا، شهرستان بروجرد در سالهای اخیر با مجموعهای از چالشهای جدی از کاهش بارشها و تداوم خشکسالیهای پیدرپی تا افت سطح آبهای زیرزمینی، کاهش دبی چشمهها و قنوات، افزایش فشار بر منابع محدود موجود و نگرانی از برداشتهای بیرویه روبهرو بوده است.
در چنین شرایطی، مدیریت منابع آب نهتنها یک مطالبه زیستمحیطی، بلکه ضرورتی اساسی برای حفظ پایداری اقتصادی و اجتماعی شهرستان به شمار میرود.
بروجرد با توجه به ظرفیتهای کشاورزی و باغداری، وابستگی بالایی به منابع آبی دارد و هرگونه اختلال در وضعیت این منابع میتواند بهطور مستقیم بر تولید، اشتغال و امنیت معیشتی شهروندان اثرگذار باشد، از سوی دیگر، فرسودگی بخشی از شبکههای انتقال و توزیع آب، الگوهای ناصحیح مصرف و احتمال برداشتهای غیرمجاز، بر پیچیدگی شرایط افزوده و ضرورت مداخله موثر نهادهای مسئول را دوچندان کرده است.
در این میان، شورای حفاظت منابع آب بروجرد بهعنوان یکی از مهمترین نهادهای هماهنگکننده در حوزه مدیریت آب، نقشی کلیدی در صیانت از منابع موجود، کنترل برداشتها، جلوگیری از تخلفات و ارتقای هماهنگی میان دستگاههای اجرایی دارد و میتواند با اتخاذ تصمیمهای دقیق و اجرایی، زمینهساز مدیریت بهینه منابع آبی و کاهش پیامدهای بحران کمآبی در شهرستان باشد.
کارکرد این شورا تنها به جنبه نظارتی محدود نمیشود، بلکه پیگیری اجرای مصوبات، فرهنگسازی در زمینه مصرف بهینه، ساماندهی بهرهبرداری از منابع و برنامهریزی برای جلوگیری از تشدید بحرانهای آینده نیز از جمله ماموریتهای مهم آن به شمار میرود و در شرایطی که تغییرات اقلیمی و کاهش ظرفیتهای طبیعی، آینده منابع آبی بروجرد را با ابهام مواجه کرده است، توجه جدی به تصمیمات و اقدامات شورای حفاظت منابع آب، میتواند نقشی تعیینکننده در مدیریت این بحران ایفا کند.
بیتردید، استمرار بیتوجهی به وضعیت منابع آبی شهرستان، پیامدهایی فراتر از بخش آب به همراه خواهد داشت و حوزههایی چون کشاورزی، اشتغال، امنیت غذایی و حتی پایداری زیستمحیطی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد از این رو، حفاظت از منابع آبی بروجرد و اجرای دقیق سیاستهای مدیریتی در این حوزه، ضرورتی انکارناپذیر برای امروز و آینده این شهرستان است
با توجه به شرایط اقلیمی و کاهش متوسط بارندگی در سالهای اخیر، حفظ و مدیریت درست این منابع اهمیت زیادی دارد که این موارد در جلسات شورای حفاظت از منابع آبی رصد و پیگیری می شود تا استفاده بهینه از آب، کاهش هدررفت و توجه به طرحهای آبخیزداری به پایداری منابع آبی بروجرد کمک کند.
تنش آبی در لرستان هنوز وجود دارد
مدیرعامل شرکت آب منطقهای لرستان در جلسه شورای حفاظت ممنابعی آبی بروجرد اظهار کرد: با وجود اینکه بارندگیها در استان نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد و در مقایسه با بلندمدت ۱۱ درصد افزایش داشته است ولی همچنان تنش آبی وجود دارد.
علیرضا کاکاوند با اشاره به میانگین افت آبهای زیرزمینی در لرستان افزود: میانگین افت آبهای زیر زمینی در دشت کوهدشت ۲۳ متر در ازنا و الیگودرز ۱۱ متر و در الشتر ۴.۵ متر است که این موضوع وظیفه حفاظت از منابع آبی را سنگین میکند.
وی بیان کرد: در قانون برنامه هفتم توسعه، ۷۰ میلیون مترمکعب صرفهجویی سهم استان لرستان تعیین شده در حالیکه سال های اخیر، یکی از دلایل کاهش منابع آب، رعایتنکردن قانون در این موضوع بوده است.
کاکاوند اضافه کرد: انسداد چاههای غیرمجاز و جلوگیری از برداشتهای خارج از مجوز نیز باعث صرفهجویی در منابع آب میشود که این امر باید با جدیت دنبال و با متخلفان برخورد شود.
وی در خصوص برخی طرح های آبی بروجرد تصریح کرد: سد آبسرده با ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی در چند جبهه کاری فعال است و برای ادامه کار به کمکهای مسئولان شهرستانی و استانی نیاز دارد تا سال آینده آبگیری شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای لرستان گفت: باتوجه به اینکه بیشترین تنش در اماکنی که سد احداث شده است وجود دارد، مسائل اجتماعی و توزیع عادلانه آب سد آبسرده نیز باید از هم اکنون توسط جهاد کشاورزی و منابع آب بررسی شود.
کاکاوند افزود: پروژه سد شهید بروجردی نیز به دلیل مسائل اعتباری متوقف شده است که تلاش داریم به چرخه بازگردد.
وی با تاکید بر شناسایی و انسداد چاههای غیرمجاز گفت: توزیع عادلانه آب، اصلیترین راهبرد شرکت آب منطقه ای است و از کشاورزان انتظار می رود با پایبندی به الگوی کشت و جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز، زمینه مدیریت پایدار منابع آبی لرستان را فراهم سازند.
وی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف منابع آبی گفت: با توجه به شرایط کنونی حجم مخازن، کشاورزان و بهرهبرداران باید با رعایت دقیق الگوی کشت، میزان برداشت منابع آب را کنترل و مدیریت کنند تا از بروز مشکلات بیشتر در آینده پیشگیری شود.
عملیات اجرایی پروژه سد آبسرده از سر گرفته شود
با وجود اشاره مدیرعامل آب منطقه ای به فعال بودن پروژه سد آبسرده اما معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد گفت: این سد از پارسال تاکنون پیشرفتی نداشته و اعتبارات مصوب، تخصیص داده نشده است که انتظار می رود آب منطقهای لرستان این موضوع را پیگیری کند.
قدرت الله ولدی افزود: سه هزار و ۵۷۰ هکتار زمین زراعی در پایین دست سد آبسرده وجود دارد که باید برای تامین آب کشاورزی آنها اقدام، همچنین تصفیهخانه سد آبسرده و تخصیص آب شرب نیز باید توسط کارشناسان آب منطقه ای لرستان بررسی و رسیدگی شود.
فرماندار بروجرد با اشاره به اینکه نیمی از مجموع هشت پیشران این شهرستان مربوط به آب منطقه ای است بیان کرد: ارتباط خوبی بین مدیران شهرستانی برای حفاظت از منابع آب وجود دارد و دستگاه قضایی نیز در برخورد با متخلفان پایکار است.
شناسایی ۱۲۰ حلقه چاه غیر مجاز در بروجرد
رییس امور منابع آب بروجرد نیز گفت: ۱۲۰ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان شناسایی شده که تاکنون ۹۲ حلقه مسدود شده اند، همچنین سال گذشته برق ۱۵۰ چاه متخلف قطع و از ابتدای امسال ۳۵ مورد قطع برق چاههای متخلف در شهرستان بروجرد اعمال قانون شده است.
حمزه حسنوند با اشاره به توقیف هفتدستگاه حفار غیرمجاز در سال گذشته اظهار کرد: از ابتدای امسال نیز سه دستگاه حفار غیرمجاز توقیف و ۲ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شدند.
رییس امور منابع آب بروجرد بیان کرد: پارسال ۴۰ دستگاه کنتور هوشمند برای چاههای کشاورزی در این شهرستان نصب و پنج قطعه کشتهای آبدوست در اشترینان تخریب شده است.
حسنوند با اشاره به واگذاری تخصیص آب به واحدهای صنعتی شهرستان اضافه کرد: بیش از ۵۰ واحد سنگبری در بروجرد بدون مجوز تخصیص آب داشتند که مراحل اخذ مجوز آنها در حال پیگیری است.
دادستان عمومی و انقلاب بروجرد نیز گفت: هماهنگی مطلوبی برای مسدودکردن چاههای غیرمجاز بین دستگاههای اجرایی شهرستان وجود دارد و دستگاه قضایی ناظر، مطالبهگر و حامی دستگاهها مرتبط با منابع آبی شهرستان است.
گودرز امرایی با اشاره به اینکه آب متعلق به همه مردم است، اظهار کرد: ایجاد چاله های آب و استخر در زمین های کشاورزی به دلیل تخریب زمین غیرمجاز است و باید از این اقدام ممانعت شود.











