پیروزی کشاورزان خراسان شمالی بر بیماری مهلک سفیدک

ایرنا دوشنبه 11 خرداد 1405 - 08:32
بجنورد- ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از کنترل و مهار بیماری خسارت‌زای سفیدک داخلی انگور در تاکستان‌های استان خبر داد و گفت: با اقدامات به‌موقع کشاورزان و اجرای سمپاشی‌های گسترده، این بیماری در سطح تاکستان‌ها تحت کنترل قرار گرفته و از بروز خسارت جدی جلوگیری شده است.

امید میثاق روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکداران استان با همراهی کارشناسان جهادکشاورزی، تمامی کانون‌های آلودگی سفیدک داخلی انگور را شناسایی و عملیات مبارزه شیمیایی را به‌موقع اجرا کردند که نتیجه آن کنترل مطلوب بیماری در تاکستان‌ها بوده است.

وی افزود: در سال جاری کشاورزان در سطح حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از تاکستان‌های استان، عملیات سمپاشی و مبارزه محافظتی را در دو مرحله انجام دادند که نقش مهمی در مهار این بیماری داشته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: شرایط اقلیمی امسال به‌ویژه افزایش بارش‌ها و رطوبت، زمینه شیوع بیماری سفیدک را فراهم کرده بود، اما اقدام به‌موقع بهره‌برداران و توصیه‌های فنی کارشناسان مانع از گسترش خسارت شد.

میثاق با بیان اینکه بیماری سفیدک در شرایط رطوبت بالا به‌سرعت گسترش می‌یابد، گفت: این بیماری در صورت عدم کنترل می‌تواند در مدت کوتاه از یک باغ به باغ دیگر منتقل شده و خسارات سنگینی به محصول انگور وارد کند.

وی ادامه داد: کارشناسان جهادکشاورزی همچنان روند پایش و رصد تاکستان‌های استان را ادامه می‌دهند و توصیه‌های فنی لازم به کشاورزان برای پیشگیری از بروز مجدد بیماری ارائه می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در برخی سال‌های گذشته این بیماری خسارات قابل توجهی به تاکستان‌های استان وارد کرده بود، اما امسال با مدیریت مناسب، همکاری کشاورزان و اجرای به‌موقع عملیات مبارزه، شرایط به‌خوبی کنترل شد.

وی تاکید کرد: تداوم رعایت اصول فنی، پایش مستمر و اجرای توصیه‌های کارشناسی برای حفظ سلامت تاکستان‌ها ضروری است و نقش مهمی در پایداری تولید انگور در استان دارد.

بیماری سفیدک داخلی انگور با توجه به رطوبت بالای محیط در تمام تاکستان های استان شیوع دارد، این بیماری به برگ ها، میوه ها و شاخه های مو صدمه می زند و در اثر مرگ بافت مورد حمله، خسارت بیماری ممکن است به ۵۰ تا ۷۰ درصد محصول برسد یا اینکه آن را به طور کلی نابود کند.

بیماری ابتدا به صورت نقاط زرد کم رنگ، نیمه شفاف، روغنی و بدون حاشیه مشخص در سطح برگ ظاهر می شود و قارچ به صورت علایم کرکی، نرم با رنگ قهوه ای خاکستری تشکیل می شود لکه ها مرده و نامنظم بوده و با پیوستن به هم، قسمت های وسیع مرده را به وجود می آورند و باعث ریزش نابهنگام برگ ها می شوند و حبه ها از بین می روند.

تاکداران خراسان شمالی در سال های گذشته با این بیماری خسارت زا دست و پنجه نرم کرده اند و بیشترین آسیب را در سال ۹۵ دیدند که به نوعی تاکستان ها خالی از محصول شده بود و تعدادی از تاکستان‌ها ۸۰ درصد و بیشتر نیز خسارت وارد شده بود.

کشاورزانی که در فصل زمستان بعد از عملیات هرس تاکستان های خود را سمپاشی کرده اند اکنون در برابر این بیماری مقاوم تر هستند و در مجموع سطح اراضی زراعی و باغی استان با احتساب زمین های آیش و دیم ۴۵۲ هزار و ۶۱۴ هکتار است.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.