
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری هفته سلامت گفت: ما در وضعیتی قرار گرفتیم که مواد پتروشیمی دچار مشکل شد، بنابراین در بسته بندی دارو ممکن است دچار مشکلاتی شویم، اما از سوی دیگر باید به مردم اطمینان خاطر دهیم که داروی موردنیاز آنها تولید میشود.
وی افزود: ما در سال گذشته چند واقعه را شاهد بودیم. هر ساله در اسفندماه، بهداشت محیط و حرفهای و مانور نوروزی را اجرا میکنیم و باید بر غذا، آب و مراکز توزیع غذا نظارت داشته باشیم. از سوی دیگر در ماه رمضان همواره در عرضه مواد غذایی نظارت گستردهای در حوزه بهداشت داریم. سال گذشته این دو موضوع با یکدیگر تلاقی پیدا کرده بودند و جنگ نیز به این موارد اضافه شده بود. با وجود این هیچ کمبودی در واکسیناسیون مادران و کودکان نداشتیم.
رئیسی ادامه داد: در طی کمتر از ۴۸ ساعت در تمام استانها تمام مراکز آسیب دیده بهداشتی را جایگزین کردیم، زیرا پس از جنگ ۱۲ روزه پیش بینی کرده بودیم که اگر مراکز ما آسیب ببیند آن را به چه مرکزی منتقل کنیم. به همین دلیل دچار وقفه خدمتی نشدیم.
وی تصریح کرد: در بسیاری از مراکز به ویژه آنها که در مناطق جنگی بودند ساعت کاری را افزایش دادیم و حتی خدمات بهداشتی ما ۳۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. چندین مرکز را در قالب کانکس و چادرها نیز گسترش دادیم. در خصوص واکسیناسیون نیز مشکلی نداشتیم با اینکه در ایام جنگ حدود ۸.۵ میلیون نفر از جمعیت بین شهرها جابجا شدند.
با بیان اینکه در دوران جنگ تحمیلی سوم واکسیناسیون بی وقفه انجام شد، گفت: دشمنان ابایی از حمله به مراکز بهداشتی و درمانی نداشتند و به همین دلیل استانهای معین را برای پوشش منابع واکسیناسیون تعیین کردیم. در واکسیناسیون سه تا چهار انبار داشتیم و بعد از جنگ ۱۲ روزه انبارهای واکسن در هر استان دیده شده و خانههای بهداشت به میزان یک ماه ذخیره واکسن دارند و در دوران جنگ تحمیلی سوم هیچ واکسنی به تاخیر نیفتاد.
وی درباره پزشکی خانواده گفت: ما در حال حاضر دزشکی خانواده را اصولی پیش میبریم و ۵ شبکه بهداشتی خدابنده زنجان، آق قلا گلستان، بابل مازندران، قائن خراسان جنوبی و مرند آذربایجان شرقی را برای اجرای پزشکی خانواده منتخب کردیم، شبکه بهداشت از سطح یک تا چهار طبقه بندی میکنیم که سطح چهار بیمارستان فوق تخصصی و سطح یک خانههای بهداشت روستایی هستند.
رئیسی بیان کرد: پزشک خانواده و نظام ارجاع یک مدل ارائه خدمت است، پیشتر عنوان میشد پزشک خانواده باید در معاونت بهداشت وزارت بهداشت اجرا شود، اما اکنون سطح اجرا به ریاست جمهوری ارتقا پیدا کرده است و سه روز پیش جلسهای با رئیس جمهور در این باره داشتیم و همه معاونتهای وزارتخانه پای کار پزشکی خانواده آمدند.
معاونت بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینگه مرحله جدید برنامه پزشکی خانواده در ۲۰ شهر از تیرماه آغاز میشود، گفت: برای اولین نحوه پرداخت پزشکان خانواده، خرید خدمت از بخش خصوصی و قراردادها آماده شده و بومی سازی است و ۲۰ شهر دیگر از یک تیرماه به برنامه پزشکی خانواده میپیوندند، یک مرداد ۲۰ شهر دیگر و یک شهریور و از اول مهر در همه ۶۴ دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی یک شهر منتخب دارند که پزشکی خانواده در آنها اجرایی شده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره کاهش هزینههای درمان با نظام ارجاع گفت: در سطح یک چهار ویزیت اول رایگان و میانگین ویزیت سالانه در این سطح ۲.۵ است و فرانشیز هزینه بستری از مسیر نظام ارجاع صفر خواهد بود. هزینه دارو و آزمایشگاه افزایش داشته است، اما کسانی که از نظام ارجاع مراجعه کنند ۱۵ درصد فرانشیز پرداخت میکنند و مابقی هزینه را دولت پرداخت میکند. بیماریهای مزمن و صعب العلاج از طریق نظام ارجاع پیگیری میشوند.
وی با بیان اینکه یکی از افتخارات حوزه بهداشت در ایام جنگ مراقبت مادران باردار بود، گفت: مراقبتهای مادران باردار در ایام جنگ ۸۷ هزار زایمان داشتیم و ۹۰ هزار تولد داشتیم، یکی از شاخصهای ما این بود که سقط جنین در دوران جنگ نه تنها افزایش نداشت که بلکه به دلیل مراقبت بیشتر کاهش داشت.
رئیسی با اشاره به آغاز هفته جمعیت بیان کرد: جوانان غیور و شجاع ما پشت پدافندها و لانچرها مینشینند پدافندی که مقابل f۳۵ قرار است بایستد و این جوانان میدانستند که شهید میشوند، اما پشت این لانچرها مینشستند و مقابل دشمن ایستادند و قدر این جوانان و جمعیت را باید بدانیم.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سیر نزولی جمعیت ادامه دارد، سال ۱۴۰۳ ما ۹۷۹ هزار و ۹۲۹ و سال ۱۴۰۴ بیش از ۸۹۲ هزار موالید داشتیم و سالانه ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت ما اضافه میشود و در آینده با سالمندی نرخ مرگ و میر بیشتر میشود و در استان گیلان و البرز و مازندران تعداد مرگ از تولدها بیشتر است و این زنگ خطر است.
رئیسی درباره درمان ناباروری و تاثیر آن در نرخ جمعیت گفت: ۳ تا ۵ میلیون زوج نابارور در کشور داریم و ۷۰ مرکز ناباروری داریم و ۹۰ درصد هزینهها را در بخش دولتی و ۷۰ درصد هزینه را در بخش خصوصی بیمهها پوشش میدهند و توامندی ۳۰ هزار القای بارداری داریم و ۳۰ درصد موفقیت آمیز است و سالی ۱۰ هزار منجر به بارداری میشود و این میزان یک صدم در نرخ باروری تاثیر دارد.