شوک جنگ ۴۰ روزه به بازارهای انرژی جهانی در حالی همچنان ادامه دارد که تحلیلگران جهانی معتقدند تجارت نفت و گاز پس از جنگ علیه ایران هرگز مانند گذشته نخواهد بود و آتشی که تلآویو و واشنگتن روشن کردند، به این زودیها، خاموش نخواهد شد و باید در انتظار «تغییر دائمی نظم انرژی جهان» بود.
نشریه آمریکایی «نیوزویک» روز جمعه در گزارشی تحلیلی، به قلم «تام اوکانر»، تحلیلگر ارشد حوزه امنیت ملی و سیاستخارجی به بررسی تاثیرهای جنگ آمریکا و رژیمصهیونیستی علیه ایران بر بازارهای بینالمللی انرژی پرداخته و تاکید کرده است که جنگ علیه ایران، تنها یک درگیری نظامی منطقهای نیست، بلکه به نقطهای تعیینکننده در اقتصاد و امنیت انرژی جهان تبدیل شده است.
نویسنده در این گزارش تاکید کرده است که ادامه ناامنی در تنگه هرمز، آسیب به زیرساختهای نفت و گاز، اختلال در حملونقل دریایی و افزایش ریسک ژئوپلیتیکی، موجب شده بسیاری از کارشناسان از شکلگیری «نظم جدید انرژی» سخن به میان آورند؛ «این بحران نهتنها قیمت نفت و گاز را افزایش داده، بلکه در حال بازتعریف ساختار تجارت جهانی انرژی است». در ادامه مهمترین محورهای این گزارش را میخوانید:
اهمیت تنگه هرمز
- تنگه هرمز یکی از حیاتیترین گذرگاههای انرژی جهان است و حدود یکپنجم نفت خام جهان از این مسیر عبور میکند.
- ایران با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی راهبردی این تنگه، توانسته از آن بهعنوان ابزار فشار سیاسی و نظامی استفاده کند.
- در جریان جنگ، محدود شدن عبور کشتیها و تهدید امنیت دریایی، باعث اختلال گسترده در تجارت نفت شد.
- آمریکا نیز در واکنش، حضور نظامی خود را در منطقه افزایش داد و حتی طرح اسکورت نظامی کشتیها را مطرح کرد. این وضعیت سبب شد بازار جهانی انرژی وارد دورهای از بیثباتی شدید شود.
منبع خبر "
افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.