
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به آیه ششم سوره مبارکه حمد گفت: صراط، یک امر عینی خارجی نیست. سلوک الی الله، که همه بشر به سوی خدایند. برای رسیدن به خدا مکان مادی و فیزیکی منظور نیست. حتی کسی که مکه، کربلا یا به نجف مشرف میشود، معنی آن این نیست که خدا اینجا نیست و آنجا هست. خداوند همه جا هست. منتها، کعبه یک سنگ نشانی است که ره گم نشود، حاجی احرام دگر بند رخ یار ببین؛ لذا راه به سوی خدا راه دل و راه جان است.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در ادامه با اشاره نکتهای از آیت الله جوادی آملی افزود: اسلام عبارت است از سه مرحله. یک، مرحله تفکر و تعقل و جهانبینی است. دو، مرحله تخلق به اخلاق و تحصیل ملکات و سجایا است و سوم احکام عملی است. انسان اگر در این سه مرحله با دستورهای دین خود را منطبق کرد و الهی فکر کرد، شما آئینه آن دین، قرآن و امام معصوم خواهید بود و ضمن اینکه در راه خدا سیر میکنید، خود شما نیز سبیل الله میشوید.
خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه دوم عنوان کرد: تقوا برای انسان، توشه است. در آیات حج، یکی از مسائلی که حاجی باید با حساسیت، به عنوان یک گمشدهای که در کنار بیت و در صحرای عرفات دنبالش باشد و پیدا کند، تقوا است.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به ایام دهه کرامت افزود: حضرت فاطمه معصومه (س) به معنی واقعی کلمه نماینده حضرت زهرا (س) است و شاهدش هم روایاتی است که از چهار امام در مورد ایشان داریم. امام صادق (ع) فرمود همه شیعیان ما همگی با شفاعت فاطمه معصومه (س) وارد بهشت میشوند.
خطیب نماز جمعه تهران بار اشاره به فضائل امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: در میان همه امامان ما، امام رضا (ع) عالم آل محمد است. افتخار میکنیم و به خود میبالیم که سر سفره امام رضا (ع) هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در ادامه گفت: مسئله بندر شهید رجایی فاجعهای به معنای واقعی کلمه دردناک بود. برای درگذشتگان این فاجعه از خدا طلب مغفرت میکنیم و برای مجروحان طلب عافیت میکنیم و برای داغدیدگان و آسیب دیدگان، طلب صبر و آرزوی تعاون ملی و حکومتی را داریم و برای نظام و حکومت، توفیق جبران این مصیبتهای واردشده را داریم.
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به پیام رهبر انقلاب در پی این حادثه افزود: ایشان در همه حوادث پیش بینی نشده که ملت، مصیبت زده میشوند، هم تسلیت میگویند و همدردی میکنند و هم جهات مثبت را در کنار آن مشکلات برای آنکه مردم دلگرم باشند و در میدان باشند و خود را در صحنه انقلاب ببینند و دچار افسردگی و ناامیدی نشوند، بیان میکنند. رهبر انقلاب در این گونه موارد حساسیت دارند که علل وقوع این حوادث کشف بشود و برای مراحل بعدی پیش نیاید و پیشگیری بشود و رخنههای موجود پر شود. مسئولین کشور نیز با حساسیت، اوضاع را زیر ذرهبین دارند.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی افزود: آنچه برای ما جای دلگرمی است، این ملت خداجوی معتقد به مرگ و قیامت، ایثارگر و مهربان است. مردم ایران مال روزهای سختاند. هم در انقلاب هم در حوادثی مانند سیل و زلزله و جریاناتی از این دست، آحاد ملت ما خود را به منزله آسیب دیدهها میبینند، لذا صفهایی که برای دادن خون مشاهده کردید که در فرصت کوتاهی نیازها برطرف شد، کمکهایی که قشرهای مختلف در این نوع حوادث میبیند، انسان به این مردم با این همت والا افتخار میکند.