تشدید دوباره تنش‌ها بین پاکستان و هند

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 14:23
در پی بالا گرفتن تنش‌ها میان پاکستان و هند به دنبال حمله اخیر به گردشگران در کشمیر، پاکستان مجموعه‌ای از اقدامات سختگیرانه را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد، کمیته امنیت ملی پاکستان متشکل از عالی‌ترین مقامات سیاسی و نظامی این کشور اعلام کرده که مرز‌ها و حریم هوایی به روی هند بسته شده است و تنها زائران سیک تا پایان ماه اجازه تردد دارند. همچنین، تمامی ویزا‌های صادر شده برای شهروندان هندی باطل شده و به آنان ۴۸ ساعت فرصت داده شده است، خاک پاکستان را ترک کنند.

در اقدامی کم‌سابقه، وابستگان دفاعی، دریایی و هوایی سفارت هند به عنوان عناصر نامطلوب تا پایان آوریل اخراج خواهند شد و تعداد کارکنان سفارت هند نیز به ۳۰ نفر کاهش می‌یابد.

پاکستان همچنین تصمیم گرفته است تمامی روابط تجاری با هند، حتی از مسیر کشور‌های ثالث، را به حالت تعلیق درآورد.

وزارت خارجه پاکستان نیز با احضار کاردار سفارت هند، رسماً اعتراض اسلام‌آباد را اعلام و تصمیمات امنیتی تازه را به اطلاع او رسانده است.

همزمان خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان هشدار داده که هند در حال طراحی موجی تازه از ترور در خاک پاکستان است و گفته در صورت آسیب به شهروندان پاکستانی، پاسخ متقابل و قاطع داده خواهد شد.

قائم مقام وزارت امور خارجه نیز در نشستی با دیپلمات‌های مقیم اسلام‌آباد، موضع رسمی پاکستان را تشریح کرده و تأکید داشته که اسلام‌آباد به صلح پایدار در منطقه متعهد است، اما در برابر ماجراجویی‌های هند سکوت نخواهد کرد.

در همین حال اسحاق دار وزیر خارجه پاکستان نیز از دهلی‌نو خواسته، اگر مدرکی چدرباره دست داشتن پاکستان در حادثه پهلگام دارد، آن را ارائه کند، نه آنکه فضای منطقه را با اتهامات بی‌پایه ملتهب سازد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.