به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ؛ چهار کارگر در ژاپن به علت تماس با آبهای حاوی مواد رادیواکتیو هنگام تخلیه پسآب نیروگاه فوکوشیما در اقیانوس، در بیمارستان بستری شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی نیروگاه هستهای فوکوشیما روز جمعه در این باره گفت چهار کارگر که در محل برچیدن نیروگاه آسیب دیده فوکوشیما دایچی (شمال شرقی ژاپن) کار میکردند، به علت پاشیده شدن آب حاوی مواد رادیواکتیو روی آنها مصدوم شدند.
دو نفر از آنها برای احتیاط مجبور شدند در بیمارستان بستری شوند.
این سخنگو به خبرگزاری فرانسه توضیح داد در مجموع پنج کارگر مشغول تمیز کردن لولههای سیستم فیلتراسیون ALPS بودند که برای تصفیه آب نیروگاه آسیب دیده در جریان فاجعه ۱۱ مارس ۲۰۱۱ استفاده میشود.
سطوح تشعشع ثبت شده روی دو مرد بستری در بیمارستان بالاتر از آستانه در نظر گرفته شدهی بی ضرر بود.
این سخنگو گفت احتمال اینکه هر دو مرد در اثر قرار گرفتن در معرض تشعشع دچار سوختگی شده باشند توسط پزشک کم در نظر گرفته شد.
سخنگوی وزارت بهداشت ژاپن با بیان اینکه وضعیت دو کارگر بستری در بیمارستان مساعد است، گفت: این دو کارگر حدود دو هفته برای معاینات تکمیلی در بیمارستان خواهند ماند.
وی افزود: شرکت اداره کننده نیروگاه فوکوشیما در حال بررسی شرایط حادثه و بررسی اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار آن است.
در پایان ماه اوت، اپراتور نیروگاه پس از تصفیه و رقیقسازی، شروع به رهاسازی آب بهویژه از تزریقهای لازم برای خنک کردن راکتورهای نیروگاه هستهای فوکوشیما پس از سونامی عظیم سال ۲۰۱۱ به اقیانوس آرام کرد.
فاز دوم انتشار که به تدریج اجرا شد و طبق جدول زمانی فعلی باید تا اوایل دهه ۲۰۵۰ ادامه یابد، این هفته به پایان رسید.
این فرآیند توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) تایید شده است و توکیو تضمین میکند که برای محیط زیست و سلامت انسان بی خطر است.
این آب با استفاده از سیستم ALPS ("سیستم تصفیه مایع پیشرفته") برای خلاص شدن از شر مواد رادیواکتیو، به استثنای تریتیوم، یک رادیونوکلئید که به گفته کارشناسان فقط در دوزهای بسیار بالا خطرناک است، تصفیه شد.
به همین دلیل است که این آب قبل از تخلیه به اقیانوس آرام با آب دریا رقیق میشود، به طوری که سطح رادیواکتیویته آن از سقف هدف ۱۵۰۰ Bq/L تجاوز نمیکند، یعنی سطحی ۴۰ برابر کمتر از استاندارد ژاپنی برای این نوع عملیات.
در مجموع، ژاپن قصد دارد بیش از ۱.۳ میلیون متر مکعب آب تصفیه شده از فوکوشیما را به دریا رها کند که این میزان معادل ۵۴۰ استخر شنای المپیک است.