کشف ارتباط میان قرارگیری در معرض تشعشعات رادیواکتیو و ابتلا به دیابت

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 08:29
تحقیقات جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض مقادیر پایین تشعشعات رادیواکتیو ممکن است احتمالا ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

کشف ارتباط میان قرارگیری در معرض تشعشعات رادیواکتیو و ابتلا به دیابتبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مدیکال اکسپرس، در این تحقیق که توسط دکتر هوآن هو و دکتر توشیترو اوهکوبو از موسسه ملی ایمن و بهداشت شغلی ژاپن صورت گرفت، وضیعت سلامتی حدود ۶ هزار نفر از کارکنان بخش خدمات اضطراری را که در پی حادثه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی در سال ۲۰۱۱ در معرض مقادیر پایینی از تشعشعات قرار گرفتند، بررسی کردند.

پس از انفجار در این نیروگاه هسته ای، مقادیر قابل توجهی از مواد رادیواکتیو در محیط منتشر شد و محققان برای یافتن اطلاعات بیشتر، ارتباط بین قرار گرفتن در معرض پرتو‌های با مقادیر کم و خطر ابتلا به دیابت را در ۵ هزار و ۳۲۶ کارگر مرد خدمات اضطراری این نیروگاه هسته‌ای (با میانگین سنی ۴۶ سال) مورد بررسی قرار دادند.

شرکت کنندگان در این مطالعه تحت معاینات بهداشتی منظم که شامل بیش از ۷۰ مورد جمله قند خون، چربی ها، آزمایش ادرار، بیومارکر‌های التهابی، تست‌های عملکرد تیروئید و معاینه چشم بود، قرار گرفتند.

نتایج نشان داد چند ماه پس از این حادثه و بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۲۱، تعداد ۳۹۲ شرکت‌کننده به دیابت مبتلا شدند. محققان ارتباط بین بروز دیابت و قرار گرفتن در معرض تشعشع تجمعی را پس از بررسی طیف گسترده‌ای از عوامل از جمله سن، شاخص توده بدن، سیگار کشیدن، مصرف الکل، فعالیت بدنی، اشتغال در نیروگاه هسته ای، سطح چربی در خون و فشار خون بالا اندازه گیری کردند.

تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد خطر ابتلا به دیابت برای کارگرانی که در معرض ۵ تا ۹ میلی سیورت (mSv) تشعشع قرار داشتند، ۶ درصد بیشتر بود. همچنین میزان ابتلا به این بیماری در کارگرانی با قرارگیری در معرض ۱۰ تا ۱۹ و ۲۰ تا ۴۹ میلی سیورت تشعشع، به ترتیب ۴۷ و ۳۳ درصد بیشتر بود.

دکتر هو می‌گوید:یافته‌های ما حاکی از افزایش خطر ابتلا به دیابت در میان کارکنان بخش خدمت اورژانس هسته‌ای است که در معرض سطوح پایین تشعشعات قرار می‌گیرند. در حالی که هنوز سازوکار‌های بالقوه به طور دقیق مشخص نشده، اما گزارش‌ها حاکی از آن است تشعشع می‌تواند بر سلول‌های لوزالمعده مسئول تولید انسولین تأثیر منفی بگذارد و به طور بالقوه در ابتلا به دیابت نقش داشته باشد.

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.