ایده جدید ایران برای کسب درآمد میلیارد دلاری از تنگه هرمز

فرارو پنج شنبه 04 تیر 1405 - 19:01
ایران پیشنهاد کرده کشورهای حاشیه خلیج فارس هم در سازوکار درآمدی مدیریت تنگه هرمز مشارکت کنند.

فرارو- ایران در حال بررسی طرحی برای دریافت هزینه در ازای ارائه خدمات مختلف در تنگه هرمز است. طرحی که در صورت اجرا می‌تواند درآمدی چند 10 میلیارد دلاری ایجاد کند و نقش تهران را در مدیریت یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های انتقال انرژی جهان پررنگ‌تر سازد.

به گزارش فرارو به نقل از وال استریت ژورنال،  برآوردهای ایران نشان می‌دهد ارائه خدماتی مانند تأمین امنیت، ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست در تنگه هرمز می‌تواند سالانه تا ۴۰ میلیارد دلار درآمد نصیب کشورهای مشارکت‌کننده کند. تهران همچنین پیشنهاد کرده کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به این سازوکار بپیوندند و در منافع مالی آن سهیم شوند.

ایران برای دفاع از این ایده به تجربه ترکیه در تنگه داردانل اشاره می‌کند؛ جایی که کشتی‌های عبوری برای استفاده از این مسیر بین‌المللی، عوارضی موسوم به «فرانک طلایی» پرداخت می‌کنند.

در مقابل، آمریکا، عمان و شماری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با این طرح موافق نیستند. به ادعای آنها، تنگه هرمز به عنوان یک آبراه بین‌المللی باید برای عبور و مرور کشتی‌ها آزاد بماند و مشمول عوارض یا هزینه ترانزیتی نشود.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.