تهدید عراق به خروج از اوپک

مشرق نیوز پنج شنبه 04 تیر 1405 - 13:55
عراق خروج از اوپک را بررسی می‌کند آنها به پایین بودن سهمیه صادرات نفت اعتراض دارند.

به گزارش مشرق، یک مقام ارشد وزارت نفت عراق به خبرگزاری رویترز گفت که در صورت افزایش نیافتن چشمگیر سهمیه تولید نفت این کشور در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، بغداد ناچار خواهد شد همه گزینه‌ها از جمله خروج از اوپک را بررسی کند.

این مقام عراقی تأکید می‌کند که کشورش در پی جنگ ایران و رژیم صهیونیستی با بحران مالی جدی مواجه شده و افزایش قابل‌توجه سهمیه عراق در اوپک یک ضرورت است.

قبلا هم مقام‌های عراقی در مقاطعی احتمال خروج از اوپک را بررسی کرده‌اند، به‌ویژه پس از آنکه امارات متحده عربی در سال جاری از این گروه خارج شد، انگیزه عراق برای خروج از اوپک بیشتر شده است، اولویت عراق فشار برای افزایش سهمیه صادرات اوپک است.

عراق می‌خواهد ۳۰۰ هزار بشکه در روز صادرات را افزایش دهد که در این صورت سالانه ۱۰ میلیارد دلار به درآمد نفتی‌اش اضافه خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند، خروج عراق از اوپک چالشی تازه برای این سازمان است عراق یکی از پنج عضو مؤسس اوپک است.

ائتلاف اوپک‌پلاس متشکل از اعضای اوپک و کشورهای تولیدکننده هم‌پیمان از جمله روسیه است و نقش مهمی در تنظیم بازار جهانی نفت ایفا می‌کند.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.