فرارو- دفتر رسانهای وزارت امور خارجه عراق در بیانیهای اعلام کرد: فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در گفتوگوی تلفنی با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، ضمن بررسی روابط دوجانبه و تحولات منطقهای، از تفاهمات حاصلشده میان ایران و ایالات متحده استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد این تفاهمات به تقویت امنیت و ثبات منطقه کمک کند.
به گزارش فرارو به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (INA)، بر اساس این بیانیه، وزیر امور خارجه عراق بر اهمیت روابط بغداد و ابوظبی تأکید کرد و خواستار تداوم توسعه همکاریهای مشترک در راستای تأمین منافع دو کشور و ملتهای آنها شد.
فواد حسین در ادامه این گفتوگو به تشریح موضع عراق درباره تحولات اخیر منطقه پرداخت و تأکید کرد: «عراق از همان ابتدا موضعی قاطع مبتنی بر رد جنگ، ادامه یا گسترش آن و خواستار کاهش تنش و راهحلهای دیپلماتیک، علاوه بر محکومیت حملاتی که کشورهای برادر خلیج فارس را هدف قرار داده بود، اتخاذ کرده است.»
وزیر خارجه عراق همچنین با اشاره به تحولات اخیر میان تهران و واشنگتن گفت: «عراق از تفاهمات حاصل شده بین دو طرف درگیری استقبال میکند» و ابراز امیدواری کرد این تفاهمات «به افزایش امنیت و ثبات در منطقه کمک کند.»
در مقابل، شیخ عبدالله بن زاید نیز بر تمایل امارات برای توسعه روابط با عراق تأکید کرد و خواستار گسترش همکاریهای دوجانبه در حوزههای مختلف شد. وی همچنین برای عراق «امنیت، ثبات و رفاه مستمر» آرزو کرد.
طبق بیانیه وزارت خارجه عراق، دو طرف در این تماس تلفنی همچنین درباره آخرین تحولات منطقهای و بینالمللی مورد اهتمام مشترک گفتوگو کردند.
فواد حسین در بخشی دیگر از این رایزنی به تماسهای خود با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی اشاره کرد و درباره برخی مسائل مرتبط با وضعیت کنونی منطقه و پرونده هستهای تبادل نظر کرد.
در پایان این گفتوگو، وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد که در چارچوب تلاشها برای تقویت رایزنیها و هماهنگیهای سیاسی میان بغداد و ابوظبی، در آینده نزدیک سفری رسمی به امارات متحده عربی خواهد داشت.