گاردین: تردد در تنگه هرمز با وجود توافق تا ماه‌ها عادی نخواهد شد

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 02 تیر 1405 - 07:45
به گفته روزنامه گاردین، بازگشت تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز به شرایط عادی تا ماه‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه گاردین به نقل از مدیران صنعت کشتیرانی هشدار داد که با وجود امضای تفاهم‌نامه میان آمریکا و ایران و آغاز خروج برخی کشتی‌ها از خلیج فارس، بازگشت تردد دریایی در تنگه هرمز به شرایط عادی تا زمان پاکسازی حدود 80 مین دریایی امکان‌پذیر نخواهد بود.

فیل بلچر، مدیر امور دریایی انجمن بین‌المللی مالکان نفتکش‌ها (اینترتانکو)، گفت مسیر اصلی عبور کشتی‌ها در مرکز تنگه هرمز همچنان بسته و ناامن است و آخرین برآوردها از وجود حدود 80 مین دریایی در این آبراه حکایت دارد. به گفته وی، پاکسازی این مین‌ها زمان‌بر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در جریان جنگ خاورمیانه، ایران با استقرار مین در مسیر ترافیک دریایی میان ایران و عمان که از سال 1968 برقرار است، حرکت نفتکش‌ها و دیگر شناورها را محدود کرد. در این مدت حدود 20 هزار دریانورد در دو سوی تنگه گرفتار شدند، هرچند برخی کشتی‌ها شبانه و با خاموش کردن سامانه‌های ردیابی و با کمک آمریکا از نزدیکی سواحل عمان عبور کردند و برخی دیگر نیز با پرداخت هزینه از آب‌های ایران عبور کردند.

پیش از آغاز بحران، روزانه حدود 130 کشتی از تنگه هرمز عبور می‌کردند و حدود 20 درصد نفت جهان از این مسیر منتقل می‌شد. اکنون کشتی‌ها ناچارند از مسیر جنوبی و نزدیک به سواحل عمان تردد کنند؛ مسیری که به گفته اینترتانکو خطر به گل نشستن و بروز حوادث دریایی را افزایش داده است.

صنعت کشتیرانی همچنین نسبت به خطر برخورد کشتی‌ها در مسیرهای باریک و اختلال در سامانه‌های ناوبری بر اثر پارازیت‌های الکترونیکی هشدار داده است.

به گفته فعالان این صنعت، هرگونه برخورد، به گل نشستن یا غرق شدن یک کشتی می‌تواند اختلال بیشتری در تجارت جهانی ایجاد کند؛ مشابه بحرانی که در سال 2021 با انسداد کانال سوئز توسط کشتی «اور گیون» رخ داد.

برآورد می‌شود هنوز نزدیک به 600 کشتی در خلیج فارس منتظر عبور باشند و رفع این ازدحام زمان قابل توجهی نیاز داشته باشد.

ریچارد مید، سردبیر مؤسسه اطلاعات دریایی «لویدز لیست»، گفت بازگشت کامل کشتیرانی در تنگه هرمز به شرایط عادی احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی نیز محقق نخواهد شد.

در همین حال، شرکت‌های کشتیرانی با احتیاط تحولات پس از تفاهم‌نامه آمریکا و ایران را دنبال می‌کنند.

پیتر سند، تحلیلگر ارشد مؤسسه «زنتا»، هشدار داد حتی در صورت تداوم آتش‌بس، حدود 10 درصد ظرفیت حمل کانتینری جهان همچنان تحت تأثیر بسته شدن تنگه هرمز قرار دارد و افزایش نرخ حمل‌ونقل و نوسانات بازار به سرعت برطرف نخواهد شد.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.