به گزارش مشرق، هاآرتص در یادداشتی اعتراف کرد که در تل آویو به شکست مذاکرات امید بسته بودند، اما در سوئیس همه برای موفقیت این مذاکرات تلاش کردند، برنامه ریزی و تدارک این نشست در سطح عالی بود و محرمانگی آن هم حفظ شد.
لیزا روزوفسکی نویسنده این مقاله اعتراف کرد که ایران دستاوردهای بسیار بالاتر از حد انتظار به دست آورد تا بدترین کابوسهای اسرائیل محقق شود.ایالات متحده در این نشست با ایران به توافق رسید که تهران نظر رسمی در هر آنچه که به درگیری بین اسرائیل و حزب الله در لبنان رخ میدهد، داشته باشد.مگر ما قبلا از وحدت میادین سخن نمیگفتیم؟
امروز ایران جای پایی رسمی در مرزهای شمالی (فلسطین اشغالی) به دست آورده است و در کنار آن به طور بالفعل، همه، حزب الله را به عنوان یکی از اعضای گفتگوها به رسمیت شناختند و به آن مشروعیت بخشیدند.
در بخش دیگری از این نوشتار هم آمده است: ایرانیها به دقت مواظب آن بودند که حتی با یک عکس یادگاری مشترک هم، طرف مقابل(دولت تروریست آمریکا) را خوشحال نکنند، در این بین و در شرایطی که ونس و میانجیها سخنان صلح آمیزی را میگفتند، بار دیگر ترامپ سخنان توخالیاش را با گفتمانی غیر دیپلماتیک منتشر کرد تا ایران هم در واکنش به آن از جلسه مذاکرات خارج شود.
این رسانه نوشت: با یک توصیف ساده باید گفت: ایران پذیرفت که تنگه هرمز تا زمانی که لبنان در شرایط آرامش ایدهآل قرار داشته باشد، باز بماند، چیزی شبیه به شرایطی که دیروز بر لبنان حاکم بود، بدون شلیک حتی یک موشک یا یک گلوله و بدون حملات هوایی اسرائیل.
اگر نگاهی به متن بیانیه پایانی داشته باشیم و حتی چند بار آن را با دقت مطالعه کنید نمیتوانید از نتیجهگیری زیر اجتناب کنید: قطر، پاکستان و به ویژه ایران، از طریق بیانیههای رسمی، مستقیماً در آنچه در جنوب لبنان اتفاق میافتد، دخیل خواهند بود.
آنها حق رسمی محدود کردن اقدامات نظامی اسرائیل یا حداقل درخواست محدودیت آنها را در چارچوب مذاکرات صلح با ایالات متحده خواهند داشت.
اگر کسی در مورد ماهیت «هسته رفع اختلاف» شک داشت، جی. دی. ونس(معاون ترامپ) توضیح داد که این مکانیسمی است که برای ایجاد گفتگو با حزب الله و جلوگیری از آنچه او «معضل مرغ و تخممرغ» مینامید، در نظر گرفته شده است: یعنی از وقوع درگیریهایی با منشأ ناشناخته جلوگیری شود.
مکث و بررسی اهمیت این موضوع مهم است: حزب الله در حال کسب مشروعیت از سوی دولت ایالات متحده به عنوان یک بازیگر منطقهای است که اسرائیل باید واکنش خود را با او هماهنگ کند.
هاآرتص همچنین اعتراف کرد: در روزهای اخیر، و به ویژه دیروز، اسرائیل تلاشهای ناامیدانهای برای نجات اعتبار از دست رفته خود انجام داده است. در کنار اظهارات مکرر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، مبنی بر اینکه اسرائیل تا زمانی که لازم باشد در «منطقه امنیتی» باقی خواهد ماند، و اظهارات یسرائیل کاتس وزیر جنگ، مبنی بر اینکه ارتش اسرائیل از پایگاه بوفورت عقبنشینی نخواهد کرد، یک منبع اسرائیلی دیروز به خبرنگاران فاش کرد که انتظار میرود اسرائیل واقعاً از همان «خط زرد» که در جنوب لبنان کشیده است، عقبنشینی کند.
در عمل، عقبنشینی به وضوح قریبالوقوع است. انتظار میرود جزئیات آن اواخر این هفته پس از پنجمین دور مذاکرات بین اسرائیل و لبنان در سطوح دیپلماتیک و نظامی در واشنگتن روشنتر شود. اما معنای واقعی این مذاکرات با توجه به «هسته کاهش تنش» اعلام شده توسط قطر، پاکستان و ایالات متحده که مورد تأیید جوزف عون، رئیس جمهور لبنان نیز قرار گرفته و حتی امروز صبح در بیانیه رسمی به آن اشاره شد، چه خواهد بود؟










