محمدجواد جعفری، سرپرست پایگاه میراث جهانی تختجمشید از ادامه تلاش شهرداری مرودشت برای توسعه شهری در حریم این اثر تاریخی خبر داده و آن را مغایر با ضوابط میراثی عنوان کرده است.
به گفته سرپرست تخت جمشید، شهرداری مرودشت با وجود ابلاغهای پیشین مبنی بر ممنوعیت گسترش شهر در حریم درجه ۲ تختجمشید، همچنان در حال طراحی و تعیین محدوده با یک مشاور است؛ موضوعی که به گفته او با مصوبه شورای عالی شهرسازی نیز با ابهام و تناقضهایی همراه شده است.
این در حالی است که پیشتر بحث الحاق گسترده ۹۵۰ هکتار از اراضی اطراف تختجمشید به محدوده شهری مرودشت با واکنشهای گستردهای مواجه و سپس تکذیب شده بود، اما بخشی از طرح مرتبط با محور مهدیه همچنان در دستور کار قرار گرفته است.
جعفری توضیح داده که ابتدا تنها ۳۷ هکتار از محدوده مجاور محور مهدیه به عنوان «پهنه خدمات گردشگری» مورد موافقت قرار گرفته بود، نه الحاق به شهر، اما بعدها در ابلاغیههای جدید، همین محور دوباره در چارچوب طرح جامع شهری قرار گرفته است.
در مقابل، مسئولان میراث فرهنگی فارس نسبت به پیامدهای این تصمیم هشدار داده و تأکید کردهاند که هرگونه الحاق شهری در این محدوده میتواند هم ارزش زمینها را افزایش دهد و هم خطر تعرض به حریم تختجمشید را بیشتر کند.