ونس: دیروز، روز «خیلی خیلی خوبی» بود و مذاکرات پیشرفت داشت | مذاکرات فنی در هفته‌ها و روزهای آتی ادامه خواهد یافت | اموال بلوکه شده ایران باعث ثروتمندتر شدن کشاورزان آمریکایی خواهد شد

اقتصادنیوز دوشنبه 01 تیر 1405 - 16:36
اقتصادنیوز: معاون رئیس‌جمهور آمریکا از پیشرفتی «بسیار خوب» در مذاکرات با ایران خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، جی دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ما در جریان مذاکرات با ایران پیشرفت بسیار خوبی داشته‌ایم و پایه‌ها و مبانی مناسبی برای دستیابی به یک توافق نهایی فراهم کرده‌ایم. دیروز، روز خیلی خیلی خوبی بود.

وی افزود: در حال تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش میان اسرائیل و لبنان هستیم. 

معاون ترامپ عنوان کرد: سازوکاری برای نظارت بر اجرای آتش‌بس در لبنان میان اسرائیل و حزب‌الله ایجاد کرده‌ایم. گفت‌وگوهای فنی با ایران در روزها و هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: با میانجی‌ها و ایرانی‌ها همکاری می‌کنیم تا سازوکارهایی برای اطمینان از تحقق اهداف توافق ایجاد شود. پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در زمینه مذاکرات هسته‌ای باقی مانده است.

ونس گفت: با لبنانی‌ها، ایرانی‌ها و اسرائیلی‌ها همکاری می‌کنیم تا تمامیت ارضی لبنان و امنیت اسرائیل تضمین شود. مذاکرات فنی با ایران در هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت‌.

او اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، احتمالاً وضعیت در لبنان از هر زمان دیگری آرام‌تر بوده است. ۲۴ ساعت قبل از آن هم نسبتاً خوب بود. البته ۷۲ ساعت قبل مقداری تیراندازی وجود داشت. این یک روند در حال پیشرفت است.

بازگشت بازرسان آژانس به ایران به روایت جی دی ونس

 همچنین بنا بر گزارش ایسنا، جی‌دی ونس، معاون رییس‌جمهور آمریکا که سرپرستی هیات آمریکا در مذاکرات با ایران را برعهده دارد. در یک نشست خبری در سوئیس با تشریح ابعاد مختلف مذاکرات چهارجانبه، به موضوعات هسته‌ای، سازوکار آتش‌بس در لبنان و تداوم رایزنی‌های فنی میان طرفین پرداخت.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به یک گام نظارتی مهم در روند دیپلماتیک جاری با ایران مدعی شد: ایرانی‌ها موافقت کرده‌اند که از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازگشت به کشورشان دعوت کنند. 

وی با ارزیابی روند پیشرفت گفت‌وگوها و تشبیه آن به مراحل ساخت یک بنا اظهار کرد: توافق نهایی حکم یک خانه را دارد؛ ما اکنون پی‌ریزی و فونداسیون آن را انجام داده‌ایم. هنوز خانه را نساخته‌ایم، اما زیربنای موفقی را پایه‌گذاری کرده‌ایم.

ونس با بیان اینکه با وجود بازگشت مقامات ارشد، رایزنی‌های فنی در حوزه دست‌وکارها ادامه خواهد داشت، گفت: من نمی‌توانم برای ۶۰ روز آینده در اینجا بمانم و به آمریکا بازمی‌گردم، اما تیم‌های فنی به کار خود در محل مذاکرات ادامه خواهند داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشرشده مبنی بر تصمیم هیئت ایرانی برای ترک مذاکرات در پی اعتراض به تهدیدات روز گذشته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران و تیم مذاکره کننده مدعی آن شد که «ایرانی‌ها تهدید به ترک جلسه کردند، یا دست‌کم تهدیدهایی در رسانه‌های اجتماعی مطرح شد که آن‌ها اتاق مذاکره را ترک می‌کنند، اما در نهایت کار ادامه پیدا کرد.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به تشریح وضعیت اجرای آتش‌بس در لبنان پرداخت و آن را فرآیندی پیچیده و در حال پیشرفت خواند و گفت: همان‌طور که ترامپ اشاره کرد، گاهی اوقات این آتش‌بس‌ها صرفاً به معنای آن است که میزان شلیک‌ها کمی کاهش یافته است. اما هدف ما این بود که اطمینان حاصل کنیم هماهنگی‌های لازم برقرار شده تا در صورت بروز هرگونه درگیری یا شلیک از سوی حزب‌الله یا پاسخ رژیم صهیونیستی، طرفین عملاً با یکدیگر در کانال ارتباطی باشند و راهی برای متوقف کردن درگیری‌ها پیدا کنند.

وی افزود: ظرف ۲۴ ساعت گذشته، وضعیت در لبنان احتمالاً در آرام‌ترین حالت خود بوده است. ۲۴ ساعت قبل از آن هم نسبتاً خوب بود، هرچند که مشخصاً حدود ۷۲ ساعت پیش شلیک‌هایی صورت گرفت. این فرآیند همچنان یک پروژه در حال تکمیل است.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا ایالات متحده خواهان عقب‌نشینی نیروهای نظامی صهیونیست از جنوب لبنان است یا خیر، مدعی شد که واشنگتن به دنبال یک راه‌حل دیپلماتیک متوازن است.

ونس در پایان در ادعایی عجیب و بر خلاف مواضع صریح مقامات صهیونیستی گفت که «اسرائیلی‌ها بسیار صریح اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه قصد و چشم‌داشت ارضی در جنوب لبنان ندارند. دلیلی که آن‌ها احساس می‌کنند باید در آنجا حضور داشته باشند، نگرانی از نیروهای حزب‌الله در جنوب لبنان است. با این حال، ما معتقدیم می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که در آن, هم تمامیت ارضی لبنان و هم امنیت اسرائیل حفظ و تضمین شود.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا با تمجید از مدل توافق شکل‌گرفته و نقش واسطه‌ها ادعا کرد: آنچه جرد (کوشنر)، قطری‌ها و کل تیم به دست آوردند، از نظر من یک توافق کلاسیک به سبک ترامپ است.

وی در ادامه ادعاهای خود درباره نحوه هزینه‌کرد دارایی‌های ایران افزود: اگر اموال بلوکه‌شده ایران روزی آزاد شوند، این دارایی‌ها باعث ثروتمندتر شدن کشاورزان آمریکایی خواهند شد و به تأمین مواد غذایی برای مردم ایران کمک خواهند کرد.

 

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.