جزئیات تازه از اختلال ۴ بانک؛ حتی تغییر سخت‌افزار هم نتوانسته است مشکل را حل کند

همشهری آنلاین دوشنبه 01 تیر 1405 - 16:33
میثم ظهوریان از جزئیات تازه حمله به چهار بانک خبر داد و تأکید کرد منشأ این حمله و اختلال هنوز مشخص نشده است.

به گزارش همشهری آنلاین، میثم ظهوریان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، جزئیاتی از جلسه روز گذشته با وزیر امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و مدیران عامل چهار بانک مسئله‌دار درباره اختلال ایجادشده در شبکه بانکی منتشر کرد.

وی نوشت: مشکل ایجاد شده به واسطه حمله به زیرساخت و هسته خدماتی ۴ بانک که توسط شرکت خدمات انفورماتیک ارائه می‌شود، اتفاق افتاده است. شرکت مذکور ارائه‌دهنده خدمات شتاب و شاپرک و … نیز هست و شرکت بورسی است که بانک مرکزی ۴۶ درصد سهام آن را دارد و سه بانک مشکل‌دار نیز در آن سهامدار هستند.

ظهوریان افزود: علی‌رغم بررسی‌های انجام شده توسط نهادهای مختلف، تاکنون منشأ و دلیل حمله اصلی مشخص نشده است و حتی تغییر سخت‌افزار هم نتوانسته است مشکل را حل کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: سامانه‌های بین‌بانکی دچار مشکلی نشده‌اند و در حال حاضر از ظرفیت آن برای حل مشکل استفاده شده است و خدمات پایه چهار بانک برای مردم فعال شده است و برآورد این است که تا دو هفته دیگر مشکل حل شود.

وی همچنین تأکید کرد: در حمله اخیر برخلاف حمله به بانک سپه در جنگ ۱۲ روزه، نشت اطلاعات مردم اتفاق نیفتاده است.

ظهوریان در ادامه نوشت: مشکل بانک توسعه صادرات حل شد و بانک تجارت نیز با سولوشن اختصاصی اغلب خدمات خود را راه‌اندازی کرده است، اما دو بانک دیگر از سامانه هنور استفاده می‌کنند. بانک صادرات نیز برآورد کرد به جز خدمات چک تا انتهای هفته بقیه خدمات را راه‌اندازی خواهد کرد.

وی همچنین اعلام کرد: زیرساخت سخت‌افزاری خدمات بانکی در ایران مین‌فریم شرکت IBM آمریکا است که دارای ریسک قابل توجهی است.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که بانک مرکزی در روزهای اخیر در اطلاعیه‌ای درباره اختلال در عملیات چهار بانک کشور اعلام کرده بود این اختلال در اثر حمله سایبری به زیرساخت ارتباطی بانک‌های ملی، صادرات، تجارت و توسعه صادرات ایجاد شده و پس از تلاش کارشناسان فنی، خدمات پایه مبتنی بر کارت در این بانک‌ها مجدداً و با استفاده از روش‌های جایگزین در اختیار مشتریان قرار گرفته است.

بانک مرکزی همچنین تأکید کرده بود هیچ‌گونه آسیبی به اطلاعات مشتریان این بانک‌ها وارد نشده، تمام اطلاعات در دسترس بوده و هیچ‌گونه دسترسی غیرمجاز به این اطلاعات به‌وجود نیامده است. بر اساس اعلام این بانک، سامانه‌های حاکمیتی از قبیل شتاب و شاپرک با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند و هیچ ارتباطی با این اختلالات ندارند.

این نهاد همچنین از اعمال تصمیماتی برای افزایش سقف تراکنش‌های قابل انجام در این بانک‌ها از جمله انتقال وجه کارتی، پایا و خرید اینترنتی خبر داده و شایعات مطرح‌شده درباره ایجاد اختلال برای کنترل بازار ارز و طلا را تکذیب کرده بود.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.