به گزارش دفتر منطقهای خبرگزاری تسنیم، صدها راننده و کمکراننده کامیونهای باربری پاکستانی که پس از بسته شدن مرز افغانستان و پاکستان نزدیک به 9 ماه در افغانستان گرفتار مانده بودند، سرانجام به کشورشان بازگشتند.
این رانندگان پس از مسدود شدن گذرگاه مرزی تورخم در سپتامبر 2025 و در پی تنشهای امنیتی، امکان بازگشت به پاکستان را از دست داده بودند.
روزنامه «اکسپرس تریبون» گزارش داد حدود 600 راننده و کمکراننده پاکستانی در نتیجه انسداد مرز تورخم در افغانستان سرگردان شدند. بسته شدن این گذرگاه نهتنها تجارت فرامرزی را متوقف کرد، بلکه موجب اختلال در حملونقل کالا و وارد آمدن خسارتهای سنگین به رانندگان و مالکان کامیونها شد.
یکی از رانندگان بازگشته، گفت کامیونها ماهها بلااستفاده ماندند و بسیاری از رانندگان برای تأمین هزینههای زندگی ناچار شدند محمولههای خود را بفروشند یا به مبدأ بازگردانند. به گفته وی، در طول این مدت حمایت و امکانات کافی در اختیار رانندگان قرار نگرفت.
بازگشت این افراد پس از هفتهها رایزنی و هماهنگی میان مقامهای طالبان و پاکستان آغاز شده است. «اعجاز شینواری»، از رهبران حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان، نیز تأیید کرد که روند انتقال رانندگان و کامیونهای متوقفشده در افغانستان در حال انجام است و انتظار میرود همه آنها بهزودی به کشورشان بازگردند.
مقامهای محلی میگویند بسته شدن مرز تورخم علاوه بر آسیب به تجارت دوجانبه، پیامدهای اقتصادی و انسانی گستردهای برای ساکنان مناطق مرزی دو کشور به همراه داشته و موجب افزایش فقر و بیکاری در این مناطق شده است.
گذرگاه تورخم مهمترین مسیر تجاری میان افغانستان و پاکستان محسوب میشود و هرگونه اختلال در فعالیت آن، بهطور مستقیم بر تجارت، زنجیره تأمین کالا و اقتصاد مناطق مرزی دو کشور تأثیر میگذارد.
این تحولات در حالی رخ میدهد که همزمان روند بازگرداندن مهاجران افغان از پاکستان نیز شدت گرفته و هر روز هزاران شهروند افغان از گذرگاههای مرزی وارد افغانستان میشوند.
انتهای پیام/