۹۲ درصد واحدهای تولیدی مازندران موافقت محیط زیستی دریافت کردند

ایرنا چهارشنبه 20 خرداد 1405 - 10:16
ساری - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت که در حوزه بررسی امکان بهره‌برداری واحدهای تولیدی و خدماتی ۸۲۸ درخواست استعلام مورد بررسی قرار گرفت که ۹۲.۲ درصد آنها موفق به دریافت موافقت محیط‌زیستی شدند.

محمدرضا کنعانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در سال ۱۴۰۴ تعداد یک‌هزار و ۶۵۳ درخواست استعلام برای بررسی امکان استقرار واحدهای تولیدی و خدماتی در استان مورد ارزیابی کارشناسی قرار گرفت که از این تعداد، ۹۲.۵ درصد با رعایت ضوابط و معیارهای محیط‌زیستی موفق به اخذ موافقت شدند. این فرآیند نقش مهمی در هدایت فعالیت‌های توسعه‌ای به سمت مکان‌یابی اصولی و کاهش تعارضات زیست‌محیطی دارد.

وی ادامه داد: این بررسی‌ها با هدف اطمینان از رعایت الزامات محیط‌زیستی، استقرار تجهیزات کنترلی و پیشگیری از بروز آلودگی‌های احتمالی پیش از آغاز فعالیت واحدها انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار داشت:پایش محیط‌زیستی واحدهای تولیدی و خدماتی در سال گذشته با جدیت دنبال شد و ۶۰ درصد برنامه ابلاغی پایش محقق شد که این پایش‌ها شامل ارزیابی وضعیت انتشار آلاینده‌ها، نحوه مدیریت پسماند، عملکرد سیستم‌های تصفیه و میزان رعایت استانداردهای محیط‌زیستی توسط واحدهای مشمول بوده است.

وی ادامه داد: در راستای توسعه مسئولیت‌پذیری واحدهای اقتصادی و ارتقای نظام خودکنترلی، برنامه خوداظهاری واحدهای تولیدی و خدماتی نیز اجرا شد که میزان تحقق آن به ۵۸ درصد برنامه ابلاغی رسید. خوداظهاری یکی از ابزارهای مهم مدیریتی برای افزایش شفافیت و مشارکت واحدها در پایش و کنترل اثرات محیط‌زیستی فعالیت‌های خود به شمار می‌رود.

۹۲ درصد واحدهای تولیدی مازندران موافقت محیط زیستی دریافت کردند

کنعانی با اشاره به وضعیت واحدهای آلاینده مشمول عوارض سبز گفت: در سال ۱۴۰۴ تعداد ۵۷۱ واحد آلاینده در فهرست مشمولان پرداخت عوارض سبز قرار گرفتند که از این تعداد، ۴۵.۸۸ درصد مربوط به واحدهای صنعتی، ۲۸.۵ درصد مربوط به واحدهای معدنی و ۲۵.۶۱ درصد مربوط به واحدهای خدماتی بوده است. اعمال این سازوکار قانونی نقش مهمی در کاهش آلودگی و تشویق واحدها به اصلاح فرآیندهای تولیدی دارد.

وی افزود: در بخش اقدامات حقوقی نیز ۲۴ واحد آلاینده به دلیل عدم رعایت الزامات و استانداردهای محیط‌زیستی تحت پیگیری و اقدام قانونی قرار گرفتند. این اقدامات در راستای صیانت از حقوق عمومی، پیشگیری از تخریب محیط زیست و الزام واحدهای متخلف به رعایت مقررات زیست‌محیطی انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار داشت:به منظور ارتقای دقت و کیفیت سنجش آلاینده‌ها، برنامه توسعه و بهسازی آزمایشگاه‌های مرجع نیز در دستور کار قرار گرفت که در این بخش ۲۰ درصد پیشرفت در بهسازی آزمایشگاه مرجع اداره‌کل حاصل شد. تقویت زیرساخت‌های آزمایشگاهی نقش مهمی در افزایش قابلیت‌های نظارتی و صحت ارزیابی‌های محیط‌زیستی دارد.

وی ادامه داد: توسعه و بهسازی سامانه‌های پایش برخط آلاینده‌ها نیز از برنامه‌های مهم سال گذشته بود، اما این برنامه تاکنون به مرحله تحقق نرسیده است. استقرار سامانه‌های پایش برخط یکی از الزامات مدیریت نوین محیط زیست محسوب می‌شود و امکان دریافت مستمر داده‌های آلایندگی و واکنش سریع‌تر به تخلفات احتمالی را فراهم می‌کند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.