ابراهیم عزیزی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، صبح امروز سهشنبه ۱۹ خرداد در نخستین جلسه ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی اظهار کرد: شهدای گرانقدر ۷ تیر به ویژه آیتالله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش یک لحظه سوختند و عارفانه جاودانه شدند.
به گزارش ایسنا، عزیزی گفت: امروز آمریکاییها رسوای تاریخ هستند که باید از جنایات آنها پردهبرداری کرد.
وی ادامه داد: آنچه هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی امسال را با سالهای قبل متفاوت کرده، جنایاتی آمریکاییها در ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ یعنی از جنگ ۱۲ روزه، حوادث دی ماه، جنگ ۴۰ روزه، جنایات آمریکا در مدرسه میناب و لامرد است.
عزیزی افزود: موضوع لامرد باید پرونده رسوایی آمریکاییها و همراهان و پشتیبان آنها باشد؛ جنایت آمریکاییها در لامرد کمتر از میناب نیست چون علی رغم تمام ادعاها از سلاحهای ممنوعه و کشتار جمعی علیه کودکان استفاده کردند.
رئیس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی اظهار کرد: شهادت امام شهید ما یکی از بزرگترین جنایات آمریکا بود و ایران و جهان اسلام منتقم خون قائد شهید امت هستند.
وی افزود: از هفتم تیر و سالروز شهادت شهید بهشتی و یارانش تا طوفان مقاومت و عملیات نصر در روز گذشته، همگی حامل پیام واحد «ایستادگی و مقاومت در مسیر ارزشهای اسلامی» هستند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: آحاد ملت، نیروهای مسلح و مسئولان کشور همان خطی را دنبال میکنند که شهید بهشتی و یارانش برای آن جاودانه شدند. این مسیر، خطی ممتد در راستای آرمانهای انقلاب اسلامی است و ما وارث خونهایی هستیم که مظلومانه به شهادت رسیدند.
عزیزی با اشاره به جنایات آمریکا در منطقه، گفت: باید جنایتهای آمریکا در غزه، ضاحیه، ایران و میناب محکوم شود. باید بپذیریم که به واسطه همین جنایتها، مسئولیتهای امروز ما سنگینتر شده است تا جنایات آمریکا را به دنیا بیش از پیش نشان دهیم.
وی ادامه داد: لازم است ابعاد جنایتهای صورتگرفته در مدرسه میناب و لامرد برای افکار عمومی جهان تبیین شود البته جنگ دشمن علیه ایران نیز ابعاد جنایتکاری آمریکا را برای جهانیان آشکار کرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما هنوز در دل جنگ هستیم و این تصور که جنگ به پایان رسیده، درست نیست. در عین حال، در آستانه یک پیروزی بزرگ قرار داریم و باید این پیروزی ملت ایران بهدرستی تبیین و روایت شود.
وی با اشاره به ضرورت پیگیری حقوقی جنایات آمریکا و اسرائیل اظهار کرد: به واسطه جنایات اسرائیل و آمریکا، لازم است به سمت راهاندازی یک دادگاه جهانی و بینالمللی حرکت کنیم تا عاملان و سردمداران این جنایات به دنیا معرفی شوند.
عزیزی افزود: باید به جهان ثابت کنیم که تشکیل یک دادگاه بینالمللی و مردمی علیه آمریکا ضرورتی اجتنابناپذیر است. افکار عمومی جهان آمادگی چنین اقدامی را دارد و باید در این مسیر گام برداریم.
وی خاطرنشان کرد: باید به جهانیان نشان دهیم که حقوق بشر برای آمریکاییها صرفا ابزاری برای سلطه و ظلم علیه بشریت است و در مقابل، جمهوری اسلامی ایران هم مدعی و هم حامی حقوق ملتهای مظلوم است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اقدام روز گذشته جمهوری اسلامی ایران در حمایت از لبنان گفت: اقدام روز گذشته ما در حمایت از لبنان نشان داد که جمهوری اسلامی ایران در حمایت از جبهه مقاومت ثابتقدم است.
عزیزی تأکید کرد: علاوه بر برگزاری گسترده مراسمهایی در هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی باید به سمت تدوین کیفرخواست علیه منشأ و مبدأ ترور یعنی آمریکا، حرکت کنیم و نشان دهیم که ایران در قربانی تروریسم است و همواره در کنار مظلومان ایستاده و از آنان حمایت میکند.
رئیس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی در جمعبندی گفت: لازم است وزارت دادگستری و با محوریت قوه قضائیه، پایهگذار راهاندازی دادگاه بینالمللی مجازی با حضور هیات منصفه نخبگانی از همه کشورهای دنیا و و ایران شود.
وی ادامه داد: در این دادگاه میتوان از همه کشورها برای حضور به صورت مجازی دعوت کرد تا نگاه بینالمللی به جنایات آمریکا داشته باشیم. میتوان در این دادگاه از سفرای کشورها و نمایندگان از کشورهای خارجی نیز دعوت کرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا بداند رسوای عالم شده و ما آنها را برای جنایات در دو جنگ اخیر و سالهای گذشته رها نمیکنیم.
وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت پارلمانهای کشورهای مختلف، گفت: ما با تمام روسای کمیسیونهای سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی دنیا ارتباط داریم مثلا امروز با همتای روسیام تماس دارم.
عزیزی ادامه داد: آن چه تحت عنوان جنایات آمریکا در این سالها رخ داده را به پارلمانهای دنیا منعکس کنیم. مجالس و پارلمانهای دنیا را از واقعیات آگاه کنیم تا همه دنیا از خباثت دشمنان ملت ایران مطلع شوند.