نصف حقابه ایران از هیرمند تأمین شد

رکنا شنبه 16 خرداد 1405 - 13:27
رکنا، در حالی که طبق معاهده ۱۳۵۳ هیرمند، افغانستان در سال‌های نرمال آبی موظف به تأمین ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب برای ایران است، تنها ۴۱۷ میلیون مترمکعب آب به چاه‌نیمه‌های سیستان و بلوچستان وارد شده که کمتر از نیمی از حقابه تعیین‌شده محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  پس از ماه‌ها انتظار برای تأمین حقابه ایران از رود هیرمند، ۴۱۷ میلیون متر مکعب آب از افغانستان وارد چاه‌نیمه‌های سیستان و بلوچستان شد. این میزان آب کمتر از نیمی از سهمی است که بر اساس معاهده هیرمند باید در سال‌های نرمال آبی به ایران اختصاص یابد.

بر اساس معاهده ایران و افغانستان که در سال ۱۳۵۳ به امضا رسیده، افغانستان موظف است در سال‌های دارای شرایط طبیعی و نرمال آبی، سالانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب به ایران تحویل دهد. با این حال، آمارهای موجود نشان می‌دهد میزان آبی که تاکنون وارد ایران شده به حدود ۴۱۷ میلیون متر مکعب رسیده است.

این در حالی است که افغانستان در ماه‌های اخیر یکی از پرباران‌ترین دوره‌های خود را تجربه کرده و انتظار می‌رفت با بهبود شرایط آبی، حقابه ایران مطابق تعهدات معاهده‌ای تأمین شود. موضوع حقابه هیرمند طی سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات میان تهران و کابل بوده و همچنان از مطالبات اصلی ایران در حوزه دیپلماسی آب به شمار می‌رود.

 

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.