مدیریت مصرف برق در شرایط اضطراری؛ رقابت نابرابر «میزان مصرف» با «ظرفیت شبکه»

ایرنا دوشنبه 11 خرداد 1405 - 09:46
زاهدان - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با تبیین شرایط اضطراری ناشی از موج‌گرمای بی‌سابقه در استان از ابتدای خردادماه، گفت: در شرایطی که ضریب نفوذ وسایل سرمایشی در این اقلیم، میزان مصرف را با شدتی فراتر از ظرفیت تولید و انتقال قرار داده، مدیریت مصرف تنها گزینه روی میز برای جلوگیری از چالش‌های ناخواسته در پایداری شبکه است.

محمد رئیسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به هجوم گرمای زودرس از ابتدای خردادماه در سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: اقلیم خاص استان باعث شده تا به‌محض افزایش دما، «بار سرمایشی» شبکه با ضریبی تصاعدی رشد کند، واقعیت تلخ حاکم بر شبکه توزیع، پیشی گرفتن نرخ رشد مصرف از ظرفیت‌های تولید و تأمین است؛ وضعیتی که مدیریت مصرف را نه به‌عنوان یک توصیه عمومی، بلکه به مثابه یک «ضرورت پدافندی» برای حفظ پایداری جریان برق در استان تبدیل کرده است.

وی با اشاره به اتخاذ راهکار فوری برای مدیریت بار در بخش اداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: طی ۷۲ ساعت گذشته، با هدف مهار پیکِ بارِ روزانه، ادارات استان ملزم به پایان زودهنگام فعالیت‌های خود با ۲ ساعت کاهش ساعت کاری شدند این تصمیم نه یک اقدام مقطعی، بلکه یکی از سناریوهای عملیاتی شرکت برق برای جلوگیری از فشار مضاعف بر پست‌ها و ترانسفورماتورهاست تا بتوانیم برق مطمئن را در بخش‌های حساس و خانگی حفظ کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با تشریح الگوی مصرفی بحرانی خاطرنشان کرد: ما با پدیده‌ای مواجه هستیم که در آن، تمامی ظرفیت‌های فنی شبکه برای پاسخگویی به تقاضای لحظه‌ای به میدان آمده‌اند، اما «شتاب تقاضا» به‌گونه‌ای است که تولید برق نمی‌تواند با آن رقابت کند.

وی عنوان کرد: بدون رعایت الگوی مصرف، شبکه توزیع در برابر حجم عظیم بار سرمایشی ناشی از گرمای کم‌سابقه آسیب‌پذیر خواهد بود و این یک هشدار جدی به مشترکان است که تداوم خدمت‌رسانی، رابطه مستقیمی با «رعایت انصاف در مصرف» دارد.

رئیسی با ارائه راهبردی عملیاتی برای کاهش بار، عنوان کرد: مشترکان باید درک کنند که هر درجه کاهش دمای وسایل سرمایشی و مدیریت ساعات استفاده، حکم یک «سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از خاموشی» را دارد، تنظیم درجه کولرهای گازی روی عدد ۲۴ (دمای آسایش)، استفاده از سایه‌بان برای کندانسورها و پرهیز از به‌کارگیری هم‌زمان وسایل پرمصرف برقی در ساعات پیک، ساده‌ترین و در عین حال مؤثرترین استراتژی است که می‌تواند شبکه را از تنش ناشی از گرما نجات دهد.

وی با اشاره بر رصد لحظه‌ای بار شبکه توسط مرکز دیسپاچینگ سیستان و بلوچستان، گفت: تیم‌های عملیاتی ما برای عبور از این موج گرما در آماده‌باش کامل هستند، اما حقیقت این است که توان شبکه «محدود» و نیاز مصرف‌کنندگان «نامحدود» است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مسئولیت ما تأمین برق است، اما مسئولیت مشترکان در این روزهای داغ، «مدیریت مصرف» است، اگر این توازن بین تولید و مصرف برقرار نماند، فشار فنی ناشی از آن، پایداری شبکه را برای همه مشترکان به خطر خواهد انداخت.

به گزارش ایرنا، شرایط اقلیمی سیستان و بلوچستان به‌گونه‌ای است که دوره گرما در این استان زودتر از بسیاری از نقاط کشور آغاز می‌شود و معمولاً از اردیبهشت‌ماه تا پایان مرداد ادامه دارد. همین ویژگی موجب می‌شود استان در بازه زمانی طولانی‌تری با افزایش مصرف برق، به‌ویژه در بخش سرمایشی، مواجه باشد. بر اساس آمار ثبت‌شده، حداکثر مصرف برق در تابستان سال ۱۴۰۴ در استان به حدود ۲ هزار و ۲۲۸ مگاوات رسید که رقم قابل توجهی برای شبکه توزیع منطقه به شمار می‌رود. بر همین اساس برنامه‌ریزی برای تابستان ۱۴۰۵ با رویکرد مدیریت هوشمند بار و تقویت زیرساخت‌ها از ماه‌های ابتدایی سال آغاز شده است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.