دومین اهدای عضو سال ۱۴۰۵ در قم انجام شد

ایرنا دوشنبه 11 خرداد 1405 - 08:51
قم- ایرنا- کارشناس مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به دومین اهدای عضو در سالجاری گفت: اعضای حیاتی مادر ۳۷ ساله قمی که دچار مرگ مغزی شده بود، به چندین بیمار نیازمند حیات دوباره بخشیدند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی قم ، ولی‌الله صمدی در گفت وگویی افزود: مرحومه مغفوره هاجر باقری ۳۷ ساله که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان علی بن ابی طالب (ع) بستری بود، با وجود تلاش پزشکان و کادر درمان بیمارستان، متاسفانه دچار مرگ مغزی شد که با رضایت خانواده نوعدوست و ایثارگرش، اعضای حیاتی این مادر مهربان به چندین بیمار بدحال، حیات و زندگی دوباره بخشید.

وی گفت: یک بیمار مرگ مغزی می‌تواند هشت ارگان مانند قلب، کبد، ریه‌ها، کلیه‌ها، پانکراس و روده‌ها را اهدا نماید؛ همچنین این افراد می‌توانند به ۵۵ نفر نسوج مانند قرنیه، پوست، تاندون‌ها، استخوان و رگ را نیز اهدا کنند و به بهبود زندگی بیش از ۵۰ بیمار کمک نمایند.

صمدی گفت: از زمان اعلام مرگ مغزی، بیمار با تجهیزات پیشرفته پزشکی حداکثر تا ۱۲ روز قابل نگهداری است، اما در این مدت ارگان‌های حیاتی به تدریج زیست‌پذیری خود را از دست می‌دهند؛ همچنین نسوجی مانند پوست و قرنیه، تا ۴۸ ساعت پس از فوت بیمار قابل برداشت و پیوند هستند.

وی اضافه کرد: سال گذشته هشت مورد موفق اهدای عضو در این دانشگاه ثبت شد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.