اشپیگل: آمریکا سهم نظامی خود در ناتو را به شدت کاهش می‌دهد

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 06 خرداد 1405 - 00:00
نشریه آلمانی اشپیگل هشدار داد که با کاهش نقش آمریکا در ناتو، اروپا در یک خلأ امنتیتی گرفتار خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  مجله آلمانی «دیر اشپیگل» گزارش داد که ایالات متحده قصد دارد سهم نظامی خود در فعالیت‌های پیمان آتلانتیک شمالی را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد؛ اقدامی که شامل کاهش شمار نیروهای رزمی، تجهیزات و سامانه‌های نظامی اختصاص‌یافته به این پیمان می‌شود.

بر اساس این گزارش، «الکساندر فیلیس گرین» نماینده وزارت دفاع آمریکا، در نشست اواخر هفته گذشته در بروکسل به شرکای واشنگتن اطلاع داده که آمریکا در پی کاهش تعهدات خود در چارچوب سازوکار موسوم به «الگوی نیروی پیمان آتلانتیک شمالی» است؛ سازوکاری که مسئول برنامه‌ریزی، استقرار و مدیریت نیروهای ائتلاف به شمار می‌رود. واشنگتن انتظار دارد کشورهای اروپایی خلأ ناشی از این کاهش را جبران کنند.

به نوشته «دیر اشپیگل»، این کاهش احتمالی طیف گسترده‌ای از توانمندی‌های نظامی آمریکا را در بر می‌گیرد؛ از جمله جنگنده‌ها، کشتی‌های جنگی، پهپادها و هواپیماهای سوخت‌رسان. همچنین آمریکا قصد دارد شمار جنگنده‌هایی را که در اختیار این پیمان قرار می‌دهد، حدود یک‌سوم کاهش دهد و تعداد بمب‌افکن‌های راهبردی و ناوشکن‌های اختصاص‌یافته به مأموریت‌های این پیمان را نیز کمتر کند. طبق این گزارش، وزارت دفاع آمریکا در آینده هیچ زیردریایی‌ای را در چارچوب توانمندی‌های این پیمان اختصاص نخواهد داد.

این مجله آلمانی تأکید کرده که کشورهای اروپایی انتظار چنین کاهش گسترده‌ای در مشارکت نظامی آمریکا را نداشتند و اکنون ناچار خواهند بود بخشی از کمبودها، از جمله پهپادهای مورد نیاز برای مأموریت‌های شناسایی، را خود تأمین کنند.

آغاز خروج نظامیان آمریکایی از اروپا

طبق این گزارش، واشنگتن در عین کاهش حضور متعارف نظامی، همچنان به مشارکت در برنامه بازدارندگی هسته‌ای در اروپا ادامه خواهد داد.

هم‌زمان آمریکا به‌صورت رسمی روند کاهش حضور نظامی خود در اروپا را آغاز کرده و در همین ماه حدود پنج هزار نظامی را از آلمان خارج کرده است. همچنین استقرار هزاران نیروی دیگر در لهستان و کشورهای حوزه بالتیک نیز لغو شده است.

در همین چارچوب، «جی‌دی ونس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد که اروپا باید مسئولیت بیشتری در قبال امنیت سرزمین‌های خود بر عهده بگیرد.

این تحولات پس از آن شدت گرفته که «دونالد ترامپ» متحدان اروپایی در این پیمان را به کوتاهی در حمایت از تجاوز آمریکا علیه ایران متهم کرد و گفت کشورهای اروپایی بیش از اندازه به توان نظامی ایالات متحده وابسته هستند.

انتهای پیام

 

 
 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.