به گزارش ایرنا ، دائویربیک دویسباوی روز دوشنبه در دیدار با مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ضمن ابراز خرسندی از زیرساختهای ایجاد شده در بندر شهید رجایی بر لزوم تعمیق هرچه بیشتر روابط اقتصادی و تسهیل فرآیندهای بندری برای بازرگانان دو کشور تاکید کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به سطح مطلوب روابط اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان و دیدار روسای جمهور دو کشور، گفت: بندر شهید رجایی بهعنوان مهمترین بندر تجاری جمهوری اسلامی ایران، آمادگی کامل دارد تا با بهرهگیری از زیرساختهای مطلوب خود، تسهیلگر جریان کالا با کشورهای همسایه باشد.
حسین عباس نژاد افزود: با توجه به اهمیت راهبردی کریدور بینالمللی شمال - جنوب، بندر شهید رجایی میتواند نقش بازوی اصلی لجستیکی این مسیر ترانزیتی را ایفا کند.
وی خاطرنشان کرد: حضور هیاتهای بلندپایه اقتصادی کشور قزاقستان در این بندر و بازدید از ظرفیتهای موجود، نشاندهنده اراده جدی طرفین برای توسعه مبادلات تجاری و استفاده از این مسیر ترانزیتی است.
سرکنسول جمهوری قزاقستان در بندرعباس و مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه این دیدار همچنین بر توسعه همکاریهای دوجانبه در حوزه دریایی و بندری، نقش کلیدی بندر شهید رجایی در توسعه کریدور بینالمللی شمال - جنوب و ضرورت مشارکت فعال بخشهای خصوصی کشور در فعالیتهای دریایی و بندری تاکید کردند.
طرفین در پایان این نشست، همچنین خواستار پیگیری مستمر توافقات و توسعه مبادلات تجاری از بنادر جنوبی بهویژه بنادر هرمزگان به عنوان یکی از مهمترین اصول همکاریهای مشترک در آینده نزدیک شدند.
به گزارش ایرنا، در راستای تقویت همکاریهای حملونقل و ترانزیت منطقهای سال گذشته تفاهم نامه سرمایهگذاری احداث ترمینال اختصاصی و مرکز لجستیک، بین رئیس صندوق شرکتی توسعه صادرات وزارت تجارت و همگرایی جمهوری قزاقستان و بنادر و دریانوردی ایران به امضا رسید.
بر اساس این تفاهمنامه که با هدف بهرهبرداری مشترک از ظرفیتهای بندر شهید رجایی به امضا رسید، سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای تخصیص زمین در محدوده یا پسکرانه بندر شهید رجایی اعلام کرده و طرف قزاقستانی نیز متعهد شد طرح تجاری پیشنهادی خود را به طرف ایرانی ارائه کند.












