بازگشایی قفل ترافیک ساوه؛ بار وانتی‌ها به مقصد رسید

ایرنا دوشنبه 04 خرداد 1405 - 16:40
ساوه - ایرنا- با اجرای طرح ساماندهی وانت‌بارها و تعیین محل‌های مشخص برای فعالیت آنان، بخش قابل توجهی از گره‌های ترافیکی در معابر اصلی شهر ساوه برطرف و عبور و مرور شهروندان روان‌تر شد.

به گزارش ایرنا، در پی افزایش تردد و توقف‌های بی‌ضابطه وانت‌بارها در برخی نقاط پرتردد شهر، طرحی با هدف نظم‌بخشی به فعالیت این خودروها و کاهش بار ترافیکی اجرا شد که نتیجه آن، بازگشایی مسیرها و بهبود محسوس جریان ترافیک در سطح شهر بود.

بر اساس این طرح، با همکاری دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، وانت‌بارها در نقاط از پیش تعیین‌شده ساماندهی شدند تا ضمن حفظ معیشت فعالان این حوزه، از ایجاد سد معبر و اختلال در تردد شهری جلوگیری شود.

این اقدام، علاوه بر کاهش زمان انتظار رانندگان و شهروندان، زمینه ارتقای انضباط شهری و افزایش رضایت عمومی را نیز فراهم کرده و مسئولان شهری با تاکید بر تداوم نظارت بر اجرای این طرح، از شهروندان و رانندگان وانت‌بار خواستند با رعایت مقررات و همکاری با عوامل اجرایی، در حفظ نظم و روانی ترافیک شهر مشارکت کنند.

سنگینی ترافیک وانت بارها

پدیده‌ وانت‌بارهای سطح شهر، این روزها دیگر تنها به یک معضل ترافیکی و بصری محدود نمی‌شود؛ بلکه به نمادی از چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی در کلانشهرهای ایران بدل گشته است.

از یک سو، هزاران خانوار چشم امیدشان به این وانت‌های بارکش است تا چرخ زندگی‌شان بچرخد و لقمه نانی بر سر سفره‌هایشان بیاید، و از سوی دیگر، شهروندان و کسبه، از ترافیک سنگین، سد معبر، آلودگی صوتی و چهره‌ نازیبای ناشی از حضور این خودروها به تنگ آمده‌اند.

نان‌آوران گوشه خیابان‌ها در دل هرج‌ومرج ترافیکی بازارها و مراکز تجاری، وانت‌بارهایی را می‌بینیم که با چانه‌زنی و گاهی فریاد، مشتری جذب می‌کنند، رانندگان این وانت‌ها، اغلب افرادی از طبقات کم‌درآمد هستند که به دلیل نبود فرصت‌های شغلی پایدار و تحصیلات دانشگاهی یا مهارت‌های تخصصی، به این شغل پر زحمت و پردردسر روی آورده‌اند.

احمد حسنی یکی از این رانندگان که سال‌هاست در حاشیه یکی از خیابان‌های ساوه بساط کرده، می‌گوید: با این وانت، خرج زن و بچه‌ام را درمی‌آورم. اگر این کار نباشد، گرسنه می‌مانیم. اما شهرداری ما را مزاحم و عامل سدمعبر می‌داند.

شهروند و کسبه ناراضی

اما معضل دیگر این وضعیت حاکم بر معابر شهر ساوه، صدای شهروندانی است که از این اوضاع گلایه مند هستند.

براساس آخرین آمارهای اعلام شده، بیش از ۲۰۰ وانت بار در سطح شهرستان ساوه به کسب و کار سیار اشتغال دارند و اغلب در معابر پرتردد مستقر می‌شوند.

فاطمه احمدی ساکن یکی از محلات پرتردد، با اشاره به وانت‌بارهایی که جلوی مغازه‌اش پارک کرده‌اند، می‌گوید: رفت‌وآمد برای مشتریان ما سخت شده. صدایشان گوش را کر می‌کند و گاهی جنس‌هایشان را طوری بار می‌زنند که پیاده‌رو را هم می‌گیرند.

عباس خرسندی یکی دیگر از شهروندان ساوجی نیز می گوید: هر روز صدای رانندگان وانت بارها به گوش می رسد که میوه ها و دیگر اجناس خود را به حراج گذاشته اند. وقتی اعتراض می کنیم هم بی تفاوت از واکنش ما، بازهم به این رفتار ناهنجار خود ادامه می دهند.

کسبه نیز از کاهش رفت‌وآمد مشتریان به دلیل انسداد مسیر و چهره‌ نامناسب منطقه ابراز نارضایتی می‌کنند.

مالک یکی از مغازه های فروش میوه در ساوه می گوید: هر روز باید برسر بساط وانت بارها مشاجره کنیم و این وضعیت منجر به برهم زدن اعصاب ما و خریداران هم می شود. این در حالی‌است که اجاره سنگین می دهیم و باید جوابگو خرج و مخارج زندگی خود باشیم.

سعید طاوسی یکی دیگر از کسبه اهل ساوه نیز گفت: مشکل وانت بارها مربوط به امروز و دیروز نیست و سال‌ها شاهد این رفتار نامناسب در سطح معابر ساوه هستیم و با وجود تلاش مسوولان، همین وضعیت ادامه دارد.

وی از مسئولان اجرایی ساوه خواست نسبت به برخورد با وانت بارهای مزاحم جدیت بیشتری داشته باشند و قاطعانه به این معضل اجتماعی بپردازند. بارها شاهد درگیری وانت بارها با کسبه بوده ایم اما برخورد قاطع از سوی مسئولان مرتبط صورت نگرفته است.

بازگشایی قفل ترافیک ساوه؛ بار وانتی‌ها به مقصد رسید

دور راهی تصمیم گیری‌ها

با این حال، مسئولان اجرایی ساوه طی سال های اخیر بین دو راهی تصمیم گیری با این معضل دست‌وپنجه نرم کرده اند، از یک سو، فشار برای نظم‌بخشی به شهر و رفع سد معبر وجود دارد و از سوی دیگر، دغدغه‌ معیشت قشر وسیعی از جامعه را در نظر می گیرند.

طرح‌های مختلفی برای ساماندهی این قشر اجرا شده، از جمله تعیین میادین مشخص بار یا تلاش برای انتقال آن‌ها به حاشیه شهر، اما عمدتا با مقاومت رانندگان و یا ناکارآمدی در اجرا مواجه شده است.

کارشناسان حوزه ترافیک نیز معتقدند: برخورد قهری راه‌حل نیست و باید با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، تعریف مکان‌های مشخص و ارائه تسهیلات، این قشر را ساماندهی کرد تا هم شهروندان از خدمات آنها بهره‌مند شوند و هم نظم عمومی برقرار شود.

با این حال مدیریت شهری ساوه دست بکار شده و با بررسی‌های دقیق و کارشناسانه، موقعیت مکانی مناسب را برای استقرار دائمی وانت بارها در نظر گرفته است.

بازگشایی قفل ترافیک ساوه؛ بار وانتی‌ها به مقصد رسید

ساماندهی وانت بارها با ایجاد زیرساخت مناسب

شهردار ساوه در این باره گفت: وانت بارهای میوه فروش سیار حاشیه معابر و خیابان‌های شهر ساماندهی و در محل‌هایی پیش بینی شده که توسط شهرداری در حال آماده سازی است، مستقر می شوند.

هم‌اکنون نخستین محل برای استقرار وانت بارها در بام فجر ساوه به مساحت حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع در حال آماده سازی و تکمیل است.

وی افزود: افزایش قیمت برخی اقلام و اختلاف نرخ‌ها در بازار میوه و تره‌بار یکی از دغدغه‌های شهروندان است که این امر گلایه‌های مردمی از گرانی و تفاوت قیمت‌ها در نقاط مختلف شهر را به دنبال داشته و در چنین شرایطی ما بر این باوریم که ساماندهی فعالیت وانت‌بارهای عرضه‌کننده میوه و تره‌بار بجای حذف آنها می‌تواند ضمن ایجاد رقابت در بازار، دسترسی مردم به کالاهای مورد نیاز با قیمت مناسب‌تر را تسهیل کند.

بازگشایی قفل ترافیک ساوه؛ بار وانتی‌ها به مقصد رسید

شهردار ساوه اضافه کرد: این در حالی است که فعالیت وانت‌بارهای فروش کالا باید ساماندهی شود تا افزون براینکه نظم شهری حفظ شود، عرضه کالا در چارچوب مشخص نیز انجام گیرد.

مصباحی یادآور شد: از سویی دیگر توقف وانت بارهای میوه فروش در حاشیه معابر و خیابان ها علاوه بر اینکه سبب گره ترافیکی و کندی تردد خودروها می شود، احتمال وقوع تصادفات را نیز تشدید می‌کند و در گذشته نیز شاهد وقوع چندین تصادفات بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه توقف وانت بارها در حاشیه راه‌ها و معابر سلامت و ایمنی شهروندان را به نیز خطر می‌اندازد، گفت: برخی از شهروندان ساوه نیز از عدم برخورد با اینگونه تخلفات گلایه مند هستند و معتقدند که برابر قانون باید چنین اقداماتی برخورد شود.

شهردار ساوه با اشاره به نقش اصناف در اقتصاد شهری نیز گفت: کسبه و بازاریان نیز با پرداخت مالیات، اجاره و هزینه‌های مختلف در حال فعالیت هستند و حقوق آنها باید مورد توجه قرار بگیرد.

مصباحی خاطرنشان کرد: ساماندهی فعالیت وانت‌بارهای فروشنده کالا اگر به شکل درست اجرا شود، می‌تواند به تعادل قیمت‌ها در بازار کمک کند و در کنار آن دسترسی مردم، بویژه اقشار کم‌درآمد، به کالاهای مورد نیاز را آسان‌تر کند.

مصباحی با اشاره به اینکه هدف از ساماندهی این فروشندگان سیار حذف آنها نیست، بلکه ایجاد نظم و تعیین سازوکار مشخص برای فعالیت خواهد بود و سه محله ( میدان ولایت، پارک فدک، بام فجر ) برای ساماندهی وانت بارهای سیار در شهر ساوه پیش بینی شده است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.