به گزارش ایرنا از شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، شاخص کیفیت هوای شهر تهران روز دوشنبه همچون روزهای گذشته روی عدد ۸۷ در شرایط سالم یا همان قابل قبول قرار دارد.
براساس این گزارش، از ابتدای امسال تاکنون کیفیت هوای پایتخت، ۱۱ روز در وضعیت «پاک»، ۵۳ روز در وضعیت «قابل قبول» و همچنین ۲ روز «ناسالم برای گروه های حساس» قرار داشته است.
پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه انتقال پساب تصفیهخانه شهرک قدس
شهردار منطقه ۲ تهران با اشاره بهضرورت مدیریت منابع آبی در شرایط تداوم خشکسالی و کاهش محسوس منابع آبهای زیرزمینی، از پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه انتقال پساب تصفیهخانه شهرک قدس خبر داد.
مهدی صالحی گفت: در سالهای اخیر، بحران کمآبی و پیامدهای خشکسالی، لزوم بهرهگیری از منابع جایگزین و پایدار برای آبیاری فضای سبز شهر تهران را بیشازپیش نمایان ساخته است برایناساس، و باتوجهبه محدودیت برداشت از سفرههای زیرزمینی و عدم امکان تأمین نیاز آبی از طریق حفر چاه، استفاده از پساب تصفیهشده بهعنوان منبعی مطمئن و پایدار در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.
شهردار منطقه ۲ با تأکید بر اجرای این پروژه در چارچوب تفاهمنامه فیمابین شهرداری تهران و وزارت نیرو افزود: معاونت خدمات شهری و محیطزیست منطقه ۲ اقدام به طراحی و اجرای خطوط انتقال و مویرگی پساب شهری کرده است تا از این طریق، آب موردنیاز آبیاری سطوح فضای سبز از منابعی پایدار و سازگار با شرایط اقلیمی تأمین شود.
وی ادامه داد: در همین راستا، پروژه انتقال پساب از تصفیهخانه شهرک قدس - واقع در تقاطع بزرگراه همت و شیخ فضلالله نوری - به مخزن بوعلی در شهرک بوعلی، با بهرهگیری از چهار ایستگاه پمپاژ و در قالب دوفاز اجرایی، در مجموع به طول حدود ۱۰ کیلومتر در حال انجام است و هماکنون از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخوردار است.
شهردار منطقه ۲ با اشاره به نقش این خط انتقال در پشتیبانی از سایر مخازن مسیر نیز خاطرنشان کرد: این طرح علاوه بر مخزن بوعلی، تأمین پساب تصفیهشده برای مخازن ۲۰۰۰ مترمکعبی نیایش در تقاطع بزرگراه اشرفی اصفهانی و هاشمی رفسنجانی، گلگشت در بلوار کوهستان و خیابان گلسرخ، و گراوندی در حاشیه بزرگراه یادگار امام (ره) و نبش خیابان گراوندی را نیز بر عهده دارد.
وی امیدواری کرد: با بهرهبرداری کامل از پروژههای خط انتقال و مویرگی، میزان برداشت و استفاده از پساب در منطقه از ۳.۵ میلیون مترمکعب در سال به حدود ۱۱.۵ میلیون مترمکعب در سال افزایش یابد؛ اقدامی که نقشی مؤثر در ارتقای پایداری منابع آبی و حفظ و توسعه فضای سبز شهر تهران خواهد داشت.
نوسازی زیرساختهای هدایت مسیر در محورهای بزرگراهی شهر تهران
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: در راستای ارتقای ایمنی و بهبود سیستم هدایت مسیر در گلوگاههای پرتردد شهری، عملیات گسترده نوسازی تجهیزات ترافیکی شامل جمعآوری سازههای فرسوده و نصب دکلها و تابلوهای جدید دروازهای در بزرگراههای اصلی شهر تهران به انجام رسید.
پوریا علیمردانی با اعلام این خبر ادامه داد: معاونت فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک، با برنامهریزی جامع در دو مرحلهی «پاکسازی تجهیزات قدیمی» و «نصب سازههای مدرن» اقدام به انجام عملیات جهت نوسازی و نصب تابلوهای جدید بزرگراهی، نموده است.
وی در توضیح انجام عملیات بازسازی و نوسازی در بزرگراههای اشرفی اصفهانی و شهید صیاد شیرازی در فاز نخست گفت: در این محورها، عملیات جایگزینی تجهیزات فرسوده شامل ۱۸۸۰ کیلوگرم دکل دروازهای به همراه تابلوهای هدایت مسیر بلافاصله پس از آمادهسازی بستر، با نصب دکلهای دروازهای جدید به وزن ۴۶۵۰ و ۴۹۸۰ کیلوگرم و همچنین نصب تابلوهای جدید جهت بهبود دید و راهنمایی رانندگان در این مسیر به اتمام رسید.
علیمردانی با اشاره به فاز دوم این عملیات در ۱۵ نقطه از بزرگراههای امام علی (ع)، شهید چمران، آیتالله هاشمی رفسنجانی، آزادگان، شهید ستاری، شهید خرازی، شیخ فضلالله نوری، شهید باکری، علامه عسگری، امام رضا (ع) و شهید حجازی و همچنین خیابان سلیمی و میدان ۹ دی افزود: در مجموع، مساحتی بالغ بر بیش از ۲۰۰ مترمربع از این تابلوهای ضروری برای هدایت بهتر رانندگان و کاهش سردرگمی ترافیکی با هدف افزایش ایمنی عبور و مرور با ارائه اطلاعات دقیق مسیر نصب و راهاندازی شده است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک ادامه داد: هدف از اجرای این عملیات گسترده، فراتر از یک تعمیر ساده بوده و بر محورهای ارتقای پایدار سازهها شامل استفاده از دکلهای با وزن بالا (بیش از ۴.۵ تن) جهت تضمین پایداری سازه در برابر بادهای شدید و شرایط جوی نامساعد، بهبود سیستم راهنمایی مشتمل یر نصب تابلوهای جدید با استانداردهای روز جهت کاهش سردرگمی رانندگان در نقاط حساس و گلوگاههای بزرگراهی، مدیریت ایمن تجهیزات با حذف تجهیزات و دکلهای فرسوده که پتانسیل ایجاد خطرات جادهای را داشتند و در نهایت نظمبخشی به جریان ترافیک با نصب دقیق تابلوهای هدایت مسیر، که امکان تصمیمگیری سریعتر و ایمنتر برای رانندگان را فراهم میسازد استوار است.
آغاز عملیات بهسازی و روکش آسفالت در بزرگراه شهیدان سرباز
معاون فنی و عمران منطقه ۱۴ از اجرای عملیات بهسازی روکش آسفالت در محدوده خیابان شهیدان سرباز خبر داد.
هوشیام علایی، اظهار داشت: در راستای کمک به افتتاح هرچه سریعتر بزرگراه فرا منطقهای شهیدان سرباز، عملیات بهسازی و روکش آسفالت خیابان شهید حاجی رحیمی حدفاصل میدان شهدای پدافند تا میدان شهید باکری در برنامه کاری این منطقه قرار گرفته است.
وی افزود: این اقدام عمرانی با هدف ارتقای کیفیت معابر، افزایش ایمنی تردد وسایل نقلیه و تسهیل رفتوآمد شهروندان در محدوده جنوبشرق تهران انجام میشود و پیشبینی میشود با تکمیل آن، بخشی از مشکلات ترافیکی محورهای پیرامونی نیز کاهش یابد. همچنین بهرهبرداری از بزرگراه شهیدان سرباز میتواند نقش مؤثری در بهبود و سبکسازی ترافیک بزرگراه بسیج داشته و شرایط تردد را برای شهروندان این بخش از پایتخت آسانتر کند.
علایی در اینباره گفت: در این مرحله از عملیات عمرانی، بالغ بر ۴ هزار تن آسفالت در این محور اجرا شده است. هدف اصلی ما از اجرای این پروژه، علاوه بر افزایش ایمنی تردد وسایل نقلیه، کاهش بار ترافیکی و ایجاد بستری مناسب برای سهولت در رفتوآمد شهروندان عزیز است.
معاون فنی و عمرانی منطقه ۱۴ در پایان گفت : عملیات مذکور با بهرهگیری از ماشینآلات مکانیزه و با نظارت دقیق کارشناسان فنی در حال اجراست و پس از اتمام، انتظار میرود شاهد بهبود محسوس وضعیت ترافیکی و روانی تردد در این بخش از معابر باشیم.














