کولر خودرو؛ قاتل خاموشی که نباید نادیده بگیرید!

رکنا دوشنبه 04 خرداد 1405 - 10:23
رکنا: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، داشبورد، صندلی وسیستم تهویه هوای خودرو از خود گازبنزن ساطع می کنند که یک گازبسیار سمی و سرطانزاست.

به گزارش رکنا، پس از سوار شدن به خودرو، بهتر است ابتدا شیشه‌ها را برای چند دقیقه پایین بکشید تا هوای داخل خودرو تهویه شود و سپس کولر یا سیستم تهویه را روشن کنید.

اما دلیل این توصیه چیست؟

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که بخش‌هایی مانند داشبورد، صندلی‌ها و سیستم تهویه خودرو در هوای گرم ممکن است ترکیبات شیمیایی فراری از جمله «بنزن» آزاد کنند. بنزن ماده‌ای شیمیایی است که تماس طولانی‌مدت و زیاد با آن می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. بویی که گاهی شبیه پلاستیک داغ در خودرو احساس می‌شود، می‌تواند ناشی از همین ترکیبات باشد.

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض مقادیر بالای بنزن ممکن است با مشکلاتی مانند آسیب به سیستم خونی، کبد و کلیه‌ها همراه باشد و در مطالعات پزشکی، ارتباط آن با برخی بیماری‌های جدی نیز بررسی شده است.

در روزهای گرم، مخصوصاً زمانی که خودرو مدت زیادی زیر نور خورشید پارک شده باشد، هوای داخل کابین می‌تواند حاوی میزان بیشتری از این ترکیبات شود. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از روشن کردن کولر:

  • درها یا پنجره‌ها را برای چند دقیقه باز بگذارید
  • اجازه دهید هوای داخل خودرو تعویض شود
  • سپس سیستم تهویه را روشن کنید

این کار علاوه بر کاهش بوی نامطبوع داخل خودرو، به گردش بهتر هوا و کاهش تجمع احتمالی مواد شیمیایی کمک می‌کند.

گاهی یک توصیه ساده می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت ما و عزیزانمان داشته باشد؛ پس بد نیست این نکته را با دیگران هم به اشتراک بگذاریم.

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.