به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، بیش از 80 روز از قطع اینترنت در ایران گذشته است. سوال اینجاست این وضعیت تا کی قرار است ادامه پیدا کند؟ قطع اینترنت تا چه زمانی ادامه دارد؟ جنگ تمام شده اما اینترنت وصل نشده است. چرا زمان مشخص اعلام نمی شود؟
فرض کنیم در زمان جنگ عراق - ایران که 8 سال طول کشید اینترنت وجود داشت. در این صورت آیا اینترنت را برای 8 سال قطع می کردند؟ اگر جنگ فعلی 8 سال طول کشید چطور؟ باز هم اینترنت برای 8 سال قطع می ماند؟
چرا در دیگر کشورهای جهان که با جنگ روبه رو هستند اینترنت را قطع نمی کنند؟ از اوکراین تا غزه، اینترنت برقرار است. اگر دشمن از شبکه تلفن ثابت و موبایل کشور استفاده کرد آیا این دو را در سراسر کشور برای بیش از 80 روز قطع می کنند؟ اگر دشمن از شبکه جاده ای کشور بهره برد همه راه های زمینی ایران بسته می شوند؟
اگر بحث امنیت مطرح باشد پس "اینترنت پرو" چیست که اینترنت عادی را با هزینه بیشتر برای بخش هایی از جامعه باز می کنند و اکثریت مردم از این حق بدیهی و امکان ساده و عادی در سراسر جهان محروم می ماند؟
سوال اینجاست: دشمن در قبل، هنگام و بعد از جنگ، در شرایط اتصال اینترنت چه کاری می توانست انجام دهد که در شرایط قطع اینترنت نتوانسته انجام دهد؟ و آیا خسارت قطع اینترنت برای کشور بیشتر از خسارت هایی نیست که دشمن احتمالا می تواند وارد کند؟
علاوه بر این، به نظر می رسد قطع اینترنت برای مسوولان به کاری سهل و بدیهی تبدیل شده است. تا حادثه و بحرانی رخ می دهد مسوولان به سرعت سراغ قطع اینترنت می روند تا این اتفاق، از حادثه ای غیرعادی و استثنایی، می رود که به وضعیتی دائمی و عادی تبدیل شود. چنین ذهنیتی از اصل قطع اینترنت، خطرناک تر و آسیب زاتر است.
حال که برنامه های دشمن در جنگ به نتیجه نرسیده و مردم نیز به جنگ طلبان نه گفته اند و از همراهی با آنان سرباز زده اند بر حکومت و دولت است که ضمن احترام به حقوق ملت، اینترنت را دوباره روشن کند؛ مانع از ادامه آسیب و خشم عمومی در این زمینه شود و کشور را با بحران جدیدی روبه رو نسازد.