وقتی اینترنت قطع می‌شود؛ سرنوشت پایش موزه‌ها و آثار تاریخی کشور چه می‌شود؟ / معاون وزیر میراث فرهنگی پاسخ داد + فیلم

رکنا یکشنبه 27 اردیبهشت 1405 - 12:12
در حالی که محدودیت‌های اینترنتی در ماه‌های اخیر به یکی از چالش‌های دستگاه‌های اجرایی تبدیل شده، موضوع نظارت بر موزه‌ها و بناهای تاریخی نیز با ابهاماتی روبه‌رو شده است. معاون میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا از پیگیری دسترسی‌های ارتباطی با وزارت ارتباطات خبر داد و تأکید کرد همزمان برنامه‌هایی برای ارتقای ایمنی بناهای شاخص و موزه‌های کشور در دستور کار قرار گرفته است.
وقتی اینترنت قطع می‌شود؛ سرنوشت پایش موزه‌ها و آثار تاریخی کشور چه می‌شود؟ / معاون وزیر میراث فرهنگی پاسخ داد + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که محدودیت‌های ارتباطی و اختلال در اینترنت طی ماه‌های اخیر به یکی از چالش‌های جدی دستگاه‌های اجرایی تبدیل شده، حوزه میراث فرهنگی نیز از این وضعیت بی‌تأثیر نمانده است. موزه‌ها و بناهای تاریخی که بخشی از فرآیندهای نظارت، پایش و به‌روزرسانی اطلاعات آن‌ها به زیرساخت‌های ارتباطی وابسته است، در چنین شرایطی با پرسش‌هایی درباره نحوه مدیریت و استمرار نظارت مواجه شده‌اند. همزمان با این مسئله، تجربه تنش‌ها و درگیری‌های اخیر نیز بار دیگر موضوع ایمنی و حفاظت از آثار تاریخی و موزه‌ها را در کانون توجه قرار داده است؛ موضوعی که از ایمنی سازه‌ای بناها تا پیشگیری از حوادثی مانند آتش‌سوزی را در بر می‌گیرد. در همین زمینه خبرنگار رکنا این پرسش‌ها را با علی دارابی، معاون میراث فرهنگی کشور، در میان گذاشته است.

خبرنگار رکنا اینگونه سوال کرد: با توجه به قطعی و محدودیت‌های اینترنتی که از آغاز جنگ تاکنون وجود داشته، آیا این مسئله بر روند پایش و نظارت بر موزه‌ها و بناهای تاریخی کشور تأثیر گذاشته است؟ با توجه به اینکه بخشی از فرآیندهای نظارتی و به‌روزرسانی‌های اطلاعاتی به ارتباطات اینترنتی وابسته است، به‌ویژه در شرایطی که اینترنت بین‌الملل با اختلال مواجه می‌شود، چه برنامه‌ای برای مدیریت این وضعیت و جلوگیری از ایجاد خلل در نظارت بر آثار و موزه‌ها در نظر گرفته‌اید؟

از سوی دیگر، با توجه به اینکه در جریان این جنگ نگرانی‌ها درباره امنیت و ایمنی میراث فرهنگی کشور نیز افزایش یافته است، به نظر می‌رسد موضوع ارتقای ایمنی موزه‌ها و بناهای تاریخی ــ چه از نظر ایمنی سازه‌ای و چه از نظر پیشگیری از حوادثی مانند آتش‌سوزی ــ بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده باشد. در این زمینه چه برنامه‌هایی در دستور کار دارید و آیا برای اجرای این برنامه‌ها بودجه و نیروی انسانی کافی پیش‌بینی شده است؟

علی دارابی، معاون میراث فرهنگی، در پاسخ به خبرنگار رکنا گفت: در حوزه ارتباطات و دسترسی‌های مورد نیاز برای پایش و نظارت، از همان روزهای ابتدایی بروز حادثه موضوع را در دستور کار قرار دادیم و رایزنی‌هایی نیز با وزارت ارتباطات انجام شد. حتی در روز دوم حادثه این موضوع به‌صورت مستقیم با وزیر ارتباطات مطرح شد تا دسترسی‌های لازم برای انجام مأموریت‌های نظارتی و مدیریتی حوزه میراث فرهنگی فراهم شود. پیگیری‌های انجام‌شده در این زمینه به نتایجی نیز منجر شده و بخشی از مشکلات برطرف شده است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع ایمنی بناهای تاریخی و موزه‌ها افزود: در حوزه ایمنی نیز اقدامات جدی در حال پیگیری است. این موضوع به‌ویژه در شرایط فعلی به یکی از اولویت‌های ما تبدیل شده و تلاش می‌کنیم ایمنی بناهای شاخص و مهم کشور را از جنبه‌های مختلف از جمله ایمنی سازه‌ای و پیشگیری از حوادثی مانند آتش‌سوزی ارتقا دهیم.

دارابی تأکید کرد: تحقق این هدف نیازمند برنامه‌ریزی، زمان و تأمین منابع است، اما این روند آغاز شده و در حال پیگیری است تا بتوانیم سطح ایمنی بناها و موزه‌های مهم کشور را به شکل قابل قبولی ارتقا دهیم.

 

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.