روزنامه فایننشالتایمز مدعی شده عربستان سعودی طرح ایجاد یک پیمان عدم تعرض در خاورمیانه با ایران را به عنوان بخشی از گفتوگوها برای مدیریت تنشهای منطقهای پس از جنگ آمریکا و اسرائیل مطرح کرده است.
دیپلماتها گفتهاند ریاض در حال بررسی «فرایند هلسینکی» در دهه ۱۹۷۰ به عنوان الگویی احتمالی برای کاهش تنش با ایران است.
در دهه ۱۹۷۰، تنشهای شرق و غرب در جریان جنگ سرد با نشست امنیت و همکاری اروپا در هلسینکی و با امضای «قانون نهایی هلسینکی» کاهش یافت. به نظر میرسد عربستان به دنبال مدلی مشابه برای منطقه خاورمیانه است.