
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از کابل، شرکت دولتی برق افغانستان (برشنا) امروز در بیانیهای از دیدار «علیرضا بیکدلی» سرپرست سفارت ایران با ملا «عبدالحق همکار» رئیس اجرایی شرکت برشنا خبر داد و اعلام کرد: در این دیدار، دو طرف درباره طرح انتقال ۵۰۰ کیلو ولت، انرژیهای تجدید پذیر، فرصتهای سرمایه گذاری و توسعه همکاریهای مشترک بحث و تبادل نظر کردند.
عبدالحق همکار در این دیدار با بیان اینکه افغانستان بستر مناسب سرمایه گذاری در بخشهای مختلف بویژه در عرصه برق است، بر ضرورت گسترش بیش از پیش همکاریهای مشترک میان دو کشور تأکید کرد.
علیرضا بیکدلی نیز در این دیدار گفت: ایران علاقهمند است همکاریهای خود را با افغانستان در بخشهای اقتصادی، تجاری و انرژی گسترش دهد.
وی افزود: در بخش انرژیهای تجدید پذیر فرصتهای خوبی برای گسترش همکاریهای مشترک فراهم شده است تا در بخشهای مختلف با افغانستان کار مشترک انجام و از این طریق زمینه توسعه همکاریهای منطقهای نیز فراهم شود.
این درحالی است که ۷۰ درصد برق مصرفی افغانستان از ۴ کشور ایران، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان وارد میشود و این کشور هنوز به برق وارداتی متکی است.
شرکت دولتی برق افغانستان در ماههای اخیر اقداماتی را برای تولید برق در داخل کشور انجام داده است.