
آقای جلیل هاشمی، در گفتوگو با خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به روند تولید خودروهای تجاری در کشور افزود: طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۹۴۱ دستگاه رسیده که نسبت به تولید ۸۴۹ دستگاهی سال ۱۴۰۳، رشد ۱۰.۸ درصدی را نشان میدهد.
وی اضافه کرد: در بخش تولید کامیون نیز روند تولید افزایشی بوده و در سال ۱۴۰۴ مجموع تولید به ۲۷ هزار و ۸۹۸ دستگاه رسیده است؛ این در حالی است که در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۴ هزار و ۴۵۸ دستگاه کامیون تولید شده بود که نشاندهنده رشد ۱۴.۱ درصدی در این بخش است.
هاشمی با تأکید بر اینکه تولید در صنعت خودروهای تجاری حتی در شرایط بحرانی نیز متوقف نشده، گفت: در همه این مدت، خطوط تولید فعال بودند و مشکلی در روند تولید وجود نداشت.
رئیس هیئتمدیره انجمن خودروسازان تجاری تهران با اشاره به اینکه همیشه مشکل اصلی تولیدکنندگان کمبود تقاضا و سفارشها بوده است، ادامه داد: شهرداریها اصلیترین خریداران اتوبوس محسوب میشوند، اما از تولیدکنندگان داخلی خریدی ندارند؛ در صورت افزایش خرید، امکان رشد بیشتر تولید نیز وجود خواهد داشت.
هاشمی همچنین با اشاره به نقش صنعت خودروهای تجاری در اشتغالزایی گفت: تولید اتوبوس و کامیون به دلیل ارتباط گسترده با قطعهسازی و صنایع وابسته، سهم مهمی در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم دارد.
وی در پایان تأکید کرد: در حال حاضر مواد اولیه مورد نیاز تولید تأمین است و تولیدکنندگان از بابت تأمین مواد اولیه با مشکل خاصی روبهرو نیستند؛ بنابراین در صورت فعال شدن تقاضا، امکان افزایش تولید در بخش خودروهای تجاری وجود دارد.