
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، سید ستار هاشمی، در نشست نظارتی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: یکی از موضوعات بسیار جدی و حائز اهمیت در شرایط جنگی موضوع پایداری ارتباط و خدمات است؛ در شرایط جنگی با تلاش بخش خصوصی و دولت، ارتباط بین آحاد جامعه به هیچ عنوان قطع و دچار اختلال نشد.
وی افزود: با وجود اینکه بیش از ۵۰۰ سایت و ۵۰ مرکز مخابراتی مورد اصابت و آسیب جدی قرار گرفت، در بخش ارتباطات زندگی اختلالی ایجاد نشد.
وی ادامه داد: در با تاکید بر لزوم اهمیت پایداری ارتباطات به ویژه ارتباط با جزایر، گفت: در شرایط جنگ چندین بار ارتباط ما با جزایر قطع شد؛ زیرساخت فیبر نوری مورد اصابت قرار گرفت که سریعاً متصل شد، بار دوم زیرساخت فیبر نوری مورد اصابت قرار گرفت که ارتباط در بستر بی سیم برقرار شد، مجددا بی سیم مورد اصابت قرار گرفت که بستر ارتباطات ماهواره برقرار گردید تا ارتباط جزایر با سرزمین اصلی قطع نشود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تعامل نزدیکی با سازمان صدا و سیما داشتیم؛ با وجود حملات به ساختمانهای مختلف صدا و سیما در یک تعامل همافزار پخش برنامههای صدا و سیما تداوم یافت.
وی افزود: ضمن توضیح ترافیک در مراکز مختلف و رایگان کردن ترافیک روی تلوبیون و استفاده از ظرفیتهای گمرک تخصصی منطقه ویژه اقتصادی پیام، تلاش شد پخش برنامههای سازمان صدا و سیما استمرار یابد.
ستار هاشمی تصریح کرد: در بخش خدمات پستی نیز با وجود اینکه جمعیت ما در کشور جابجا شده و درآمد شرکت ملی پست به صورت قابل توجهی کاهش یافته بود، تحویل مرسولهها به مردم به واسطه جابجایی آنها در ایام جنگ هزینه مضاعفی تحمیل کرد، اما هیچ مرسولهای بر زمین نماند.
وی افزود: به واسطه عدم امکان ارتباط بین المللی فشار مضاعفی روی سکوهای داخلی ایجاد شد، اما حجم زیادی از تراکنش و تراکم تقاضا روی سکوهای داخلی مثل شاد و همچنین پیام رسانها با همت و کمکهای ویژه آنها برقرار شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با وجود شرایط دشوار نصب و تجهیزات جدید اختلال جدی در زندگی مردم رخ نداد؛ پایداری ارتباطات و خدمات حماسهای بود که به همت جوانان و نخبگان کشور رقم خورده است.