پیک افسردگی پس از زایمان در دو هفته اول پس از تولد نوزاد به بالاترین میزان خود میرسد. یک مطالعه جهانی روی بیش از دو میلیون زن نشان داده است که افسردگی حاد، در دو هفته اول پس از زایمان به اوج خود میرسد و این امر نیاز به غربالگری و حمایت زودهنگام از مادران را برجسته میکند. این مطالعه که توسط متخصصان دانشگاه «کوئینزلند» انجام و در مجله روانپزشکی «لنست» منتشر شده است، دادههای ۷۸۰ مطالعه جهانی را تجزیه و تحلیل کرده و سلامت روان را از زمان شکلگیری جنین تا یک سال پس از تولد پیگیری میکند.
متخصصان دریافتند در حالی که افسردگی حاد، حدود ۴.۳ درصد از زنان را در سطح جهان تحت تأثیر قرار میدهد، شیوع آن در دوران بارداری به ۶.۲ درصد و در یک سال پس از زایمان به ۶.۸ درصد افزایش مییابد که در دو هفته اول پس از زایمان به بالاترین میزان یعنی ۸.۳ درصد میرسد. این آمار نشاندهنده اهمیت حیاتی حمایتهای روانی و پزشکی در روزهای اول پس از زایمان است.
ن پل میلرم، متخصص دستیار در دانشگاه کوئینزلند و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: تفاوت در دسترسی به مراقبتهای بهداشتی، موانع مراقبت و عوامل فرهنگی احتمالاً در تفاوتهای منطقهای در این زمینه نقش دارند. به گزارش شینهوا، محققان تأکید میکنند که غربالگری زودهنگام افسردگی در هفتههای اول پس از زایمان میتواند از بسیاری از پیامدهای منفی برای مادر و نوزاد جلوگیری کند.
💡 نکته
خانوادهها و سیستمهای بهداشتی باید در دو هفته اول پس از زایمان بیشترین توجه را به سلامت روان مادر داشته باشند. تغییرات خلقی شدید، بیخوابی مداوم، احساس گناه یا بیارزشی و عدم علاقه به نوزاد از نشانههای هشداردهنده افسردگی پس از زایمان هستند. در صورت مشاهده این علائم، مراجعه به روانپزشک یا روانشناس ضروری است.