ژاپن صادارات سلاح‌های مرگبار را آزاد کرد

صدا و سیما سه شنبه 01 اردیبهشت 1405 - 09:17
دولت ژاپن رسما صادارات سلاح‌های مرگبار را آزاد اعلام کرد.

ژاپن صادارات سلاح‌های مرگبار را آزاد کرد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از پکن به نقل از خبرگزاری کیودو ژاپن، دولت این کشور، باتصویب قطعنامه‌ای، بازنگری «سه اصل انتقال تجهیزات دفاعی» و دستورالعمل‌های کاربرد آن را تکمیل و به طور رسمی اجازه صادرات سلاح‌های کشنده را صادر کرد.

بر اساس این گزارش، پس از بازنگری قوانین قبلی، دولت ژاپن محدودیت‌های قبلی صادرات تسلیحات را به پنج دسته استفاده غیررزمی کاهش داده و به طور اصولی اجازه صادرات سلاح‌های نهایی، از جمله سلاح‌های کشنده، را خواهد داشت. براساس این مصوبه همچنین دولت ژاپن در برخی موارد، اجازه خواهد داشت به کشور‌های درگیر در مناقشه سلاح صادر کند.

بر اساس قوانین ژاپن این مصوبه پس از تائید از سوی نخست وزیر، دبیر ارشد کابینه، وزیر امور خارجه و وزیر دفاع به مجلس این کشور اطلاع داده خواهد شد.

کیودو نیوز اشاره کرده ژاپن مدت هاست به عنوان «کشوری صلح طلب» شناخته شده و این بازنگری نقطه عطف مهمی در سیاست امنیتی ژاپن است.

در حال حاضر، افکار عمومی ژاپن عموما معتقد است که اقدام دولت ممکن است به درگیری‌های منطقه‌ای دامن بزند و رقابت تسلیحاتی را تشدید کند. از زمان افشای روند‌های مرتبط، این سیاست همچنان اعتراضات گسترده‌ای را در ژاپن برانگیخته است.

در همین حال این مصوبه با واکنش تند چین به عنوان رقیب منطقه‌ای ژاپن مواجه شده است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.