به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در گفتگوی ویژه خبری ۲۹ فروردین، با حضور آقای علاءالدین بروجردی؛ بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و پیشنهادهای آمریکایی ها بررسی و به سوالات در این زمینه پاسخ داده شد. این گفتگو در حال تکمیل است.
مقدمه مجری: امروز دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بیانیهای صادر کرد. چند نکته خیلی مهم داشت از جمله این که اشاره شده با حضور فرمانده ارتش پاکستان اقای آسه منیر که نقش واسطه و میانجی را ایفا میکند آمریکاییها، پیشنهادهایی مطرح کرده اند که جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی آنها است و هنوز پاسخی به آنها داده نشده. نکته دومی که حائز اهمیت تاکیدی است که این بیانیه میکند بر این که هیئت مذاکره کننده ایرانی سرسوزنی عقب نشینی و مصامحه در مذاکرات احتمالی پیش رو نخواهد داشت و نکته بعدی این که گفته شده با پافشاری جمهوری اسلامی ایران، آتش بس در لبنان به رژیم صهیونیستی تحمیل میشود و اشاره میکند که تنگه هرمز به همین علت به صورت موقت تا پایان زمان آتش بس صرفا برای کشتیهای تجاری و نه شناورهای نظامی و حتی شناورهای غیرنظامی کشورهای متخاصم با مجوز نیروهای مسلح ایران و از مسیر تعیین شده اتفاق میافتد و بعد اشاره میکند که ایران مصمم است تا زمان پایان قطعی جنگ و صلح پایداری که اتفاق بیفتد نظارت و کنترل بر تردد از تنگه هرمز را اعمال خواهد کرد. این چند تا فرآیند دارد که باید طی شود. یکی این است که باید اطلاعات کامل از شناورهای عبوری گرفته شود. گواهی عبور مطابق ضوابط جمهوری اسلامی ایران باید صادر شود. متناسب با شرایط جنگی پرداخت هزینههای مربوط به خدمات تامین امنیت ایمنی و حفاظت از محیط زیست باید پرداخت شود و در مسیری که ایران اعلام میکند باید تردد کنند و تا زمانی که اخلال در عبور و مرور رخ ندهد این جریان برقرار خواهد بود و زمانی که دشمن قصد اخلال در عبور و مرور داشته باشد جمهوری اسلامی ایران آن را بعنوان نقض آتش بس قلمداد میکند و تنگه به حالت قبل از باز شدن برمی گردد و در انتها هم تاکید کرده که انشاالله برای تثبیت کامل دستاوردهای کشور ایران چه در حوزه میدان نظامی و چه در حوزه موفقیتهای دیپلماسی همچنان حضور پرشور مردم در میادین و خیابانها با حفظ هشیاری در این حضور به صورت مداوم ادامه داشته باشد. راجع به همین بیانیه هم راجع به اخباری که امروز به ویژه راجع به تنگه هرمز مطرح شد و آخرین شرایطی که الان تنگه دارد صحبت میکنیم.
سوال: آخرین خبرهایی که ما از تنگه هرمز داریم این است که مجدد کنترل تشدید شده بر تنگه دارد اعمال میشود به دلیل بدعهدیهایی که آمریکاییها مرتکب شدند. الان وضعیت تنگه چیست؟
بروجردی: قبلا نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بودند که اگر آمریکاییها بخواهند وارد فضای جدیدی شوند، حتما از توانمندی و قدرت مان در تنگه استفاده میکنیم. عملا این کار صورت گرفت. یعنی آمریکاییها شروع کردند به مزاحمت برای کشتیهایی که به مقصد جمهوری اسلامی ایران یا از جمهوری اسلامی ایران به مقصد کشور دیگر حرکت میکنند. ایجاد مزاحمت نوعی باج گیری شاید نوعی کسب آبروی از دست رفته و این که بخواهد خودی نشان بدهند. ما هم کشور قدرتمندی هستیم. بلافاصله تهدید به حق سپاه پاسداران و نیروی دریایی این نیرو عملیاتی و جلوی تردد کشتیها گرفته شد. استثنایی قائل شدند که آن اصل کلی است. یعنی مراکز نظامی مستثنی از کشورهای متخاصم هستند بعنوان اهرم فشار علیه آمریکا که آمریکا یعنی اقتصاد جهانی. یعنی وقتی تردد کشتی های حامل سوخت و یا کالای مورد نیاز دنیا متوقف شود، عملا قیمت نفت بالا میرود و اقتصاد جهانی دچار بحران میشود و ما از این اهرم داریم استفاده میکنیم. امیدواریم آمریکاییها سر عقل بیایند و بازی آن طرف تنگه را متوقف کنند. در شرایط نظامی طبیعی است که به شناورهای نظامی اجازه تردد ندهیم. کشورهای متخاصم که علیه ما دارند میجنگند اصلا معنی ندارد بخواهیم به آنها اجازه دهیم. بنابراین جدای از این دو مقوله حتما آمریکاییها باید این بازی جدید را متوقف کنند.
سوال: پس الان شرایط تنگه شرایط بسته است؟
بروجردی: به نظر من طبق آخرین خبری که آمده به همین صورت است. حتی برخی کشتیهایی که جدی نگرفتند موضوع را، تهدید عملیاتی و هشدار جدی شدند. بعضی از آنها هم پذیرفتند و چرخی زدند و برگشتند و ورود نکردند.
سوال: و تا زمانی که راهزنی دریایی وجود داشته باشد ما این را بعنوان نقض آتش بس قلمداد میکنیم و تنگه همچنان مسدود خواهد بود.
بروجردی: منطق هم همین را حکم میکند. اینها با تجربهای که در آبهای ونزوئلا داشتند فکر کردند که میتوانند. واقعا این دزدی دریایی زیبنده یک کشور نیست که بخواهند کشتی حامل سوخت دیگران را ربایش کنند و ببرند. طرف آمریکا، طبیعتا وضعیت متفاوت است. آمریکاییها در همه محاسبات شان از آغاز تحمیل این بحران و جنگ الگوی ونزوئلا را مدنظر داشتند و فکر میکردند که این جا ونزوئلا است. ایران بالاخره کشوری با توانمندیهای ویژه، تمدن باستانی و هوشمندی خاص، طبیعتا آن جنگی که آنها برای ۴ روز طراحی کرده بودند، ۴۰ روز آن هم گذشت. آنها عملا فشار آوردند متقاضی بودند. واسطه قرار دادند برای مذاکرات که دیگر کشید به مذاکرات اسلام آباد و بعد هم سفر رئیس ارتش پاکستان به تهران.
سوال: چیز دیگری که من از بیانیه شما متوجه میشوم این است که اگر آمریکاییها تهدیدهایشان را منتفی کنند باز شدن تنگه تازه اگر اتفاق بیفتد تحت شرایطی است که در بیانیه به آن اشاره شده. یعنی اطلاعات کامل را باید بدهند در مسیر بخواهند بروند...
بروجردی: بله. ما از حق مسلم خودمان در ۴۷ سال گذشته استفاده نکردیم. مثلا تنگه پاناما، آنها از هر بشکه یک دلار میگیرند. از کشتی حامل دو میلیون بشکه، دو میلیون دلار میگیرند و به آنها اجازه عبور میدهند. بسفر داردانر در ترکیه به همین صورت است. مصریها از کانال سوئز میگیرند. من درآری جدیدی جمهوری اسلامی ایران نیست، روال متداولی است. حالا یا ما غفلت کردیم یا خیلی کریمانه برخورد کردیم. این حقمان است که میخواهیم استفاده کنیم. چون واقعا تامین امنیت شناورهایی که کنترل میکنند، هزینه دارد. بخاطر میآورید که یروی دریایی ارتش ما با توجه به حضورش آن طرف تنگه و در اقیانوس هند، تعداد زیادی از کشتیها را از دست دزدان دریایی نجات داد. حتی کشورهایی مثل چین رسما تشکر کردند. ما چنین حضوری داریم. اینها همه هزینه دارد. یعنی دلیل ندارد ما خدمات رایگان بدهیم. بنابراین به نظر من گرچه ما در مجلس در حال تدوین ساختار جدید هستیم بعنوان قانون که ابلاغ کنیم دولت اجرا کند، منتها منطق حکم میکند از همین حالا نیروهای مسلح، شورا هم این مجوز را به ایشان بده که عملا ورود عملیاتی کنند و این حق را تثبیت کنند تا انشاالله قانون ابلاغ شود.
سوال: یعنی آنچه که قطعی است این است که هیچ وقت دیگر این شرایط تنگه به قبل از جنگ برنخواهد گشت تحت هیچ شرایطی
بروجردی: حتما برنخواهد گشت، چون اولا تامین کننده امنیت نیروهای مسلح ما هستند، این تامین امنیت دو تا جمله است که آدم میگوید ولی هزینههای هنگفتی دارد، چه دلیلی دارد که این هزینهها را برای دیگران ما بدهیم؟ اصلا منطقی ندارد، حتی توتال اعلام کرده بود که ما کاملا آمادهایم عوارض پرداخت کنیم و اجازه تردد به ما بدهند، یعنی دنیا هم پذیرفته این که ترامپ اعلام میکند که همین جمله عوامانه که میگویند حاجی انا شریک، گفته ۵۰-۵۰ تقسیم کنیم آخر تنگه هرمز آقای ترامپ به تو چه ربطی دارد؟ برو سراغ پاناما که زمانی در اختیار خودت بوده، اگر میخواهی شریک شوی آنجا شریک شو، این جا طبیعتا حق مسلم جمهوری اسلامی است و به نظر من اصلا تردیدی نکنیم در اعمال این حق در همین شرایط، تا انشاالله قانون تصویب شود که دولت موظف است که.
سوال: جزئیات آن مشخص است قانونی که اشاره کردید؟
بروجردی: بله بندهای متعدد دارد منتها، چون هنوز نهایی نشده در صحن هم که بیاید طبیعتا نظر میدهند شرایط مجلس هم که مستحضرید شرایط ویژه است، هنوز در حال رفت و آمد بین مجلس، گرفتن نظر ارگانها، نیروهای مسلح، شورا هم برای نهایی شدن است که انشاالله به آن مرحله که رسید حتما یک بحث مفصلی است.
سوال: چه میزان عوارض گرفته شود طبیعتا باید حساب و کتاب هایش انجام شود، ولی این که گفته میشد بر مبنای ریال دریافت خواهد شد یا اتفاقاتی از این دست اینها ...
بروجردی: بله ریال نظر غالب است، چون ما باید تقویت پول ملی مان که امام شهیدمان خیلی تاکید داشتند یکی از راههایش همین است بانک مرکزی باید ریال دیجیتال را مصوب کند یعنی بیاید در چرخه پولی مان و کار مشکی نخواهد بود که ما به جای این که دلار بگیریم و دلار را تقویت کنیم، چون مستحضرید چینیها مدتها است دنبال تقویت یوآن هستند در همین شرایط بحران دیروز خبری بود که توافق کردند با کشورهای عربی خلیج فارس که پترو یوآن را به جای پترودلار ... ما هم حتما باید از این ظرفیت استفاده کنیم و ریال را حاکم کنیم در آنجا با توجه به این که عوارض را ما میخواهیم بگیریم خود این باعث میشود که درخواست ریال در عرصه جهانی بالا برود ارز ما تقویت شود و ارزش پول ملی از وضعیت فعلی خارج شود.
سوال: راجع به مذاکرات خیلی حرف و حدیثهای بسیاری بود حتی مثلا امروز و فردا را پیشتر اعلام میکردند که احتمالا مذاکرات در اسلام آباد شکل خواهد گرفت که الان هیچ خبری نیست در بیانیه شورا هم اشاره کرده که آقای آسه منیر که آمد تهران پیشنهادهایی را از طرف آمریکاییها آورده که الان جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی این پیشنهادها است آیا شما از جزئیات این پیشنهادات اطلاعی دارید یا این که اصلا مذاکره برگزار خواهد شد و اگر برگزار شود چه زمانی؟
بروجردی: من فکر نمیکنم بدون این که ما به یک چارچوبی با توجه به میزبانی پاکستان که ما بالاخره از کشور همسایه مان پاکستان هم تشکر میکنیم که واقعا دلسوزانه دنبال این است که به یک گونهای که این هم البته به نظر من به درخواست آمریکاییها است، یعنی آمریکاییها واقعا کم آوردند، این که ملاحظه میکنید.
=====================
تکمیل میشود...