
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،ابوالقاسم حسینپور با اشاره به عملکرد یکسال گذشته گفت: تهیه و بازنگری طرحهای مرتعداری در سطح بیش از ۲ میلیون هکتار، احیای رویشگاههای گیاهان دارویی در ۵۰ هزار هکتار، رقومیسازی اطلاعات مراتع در ۱۰ هزار هکتار سامان عرفی و ساماندهی بهرهبرداران و مدیریت چرای دام از مهمترین اقدامات این دفتر بوده است.
وی افزود: اجرای طرحهای مرتعداری تلفیقی الگویی در هر شهرستان و تعیین نمونه طرحهای مرتعداری اقتصادی همراه با خدمات کسبوکار از برنامههایی است که پایهگذاری شده و در سال ۱۴۰۵ ادامه خواهد یافت.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشوربرنامههای سال آینده را شامل سیاستگذاری در پنج حوزه اصلی دانست: ساماندهی بهرهبرداران، مدیریت چرای دام، توسعه طرحهای مرتعداری، اصلاح و احیای مراتع و برنامهریزی و نظارت.
به گفته حسینپور، تجدید ممیزی مراتع، کنترل پروانههای چرا، رعایت زمان ورود و خروج دام، توسعه طرحهای تلفیقی و چندمنظوره، شتاببخشی به احیای مراتع با استفاده از منابع اعتباری و تقویت نظارت بر تعهدات مجریان طرحها از اولویتهای سال ۱۴۰۵ است.
وی همچنین حفظ و احیای رویشگاههای گیاهان دارویی و صنعتی، تولید نهادههای مرتعی از طریق مدیریت ایستگاههای بذر، توسعه محوطههای بذرگیری، رقومیسازی سامانهای عرفی و تکمیل اطلاعات مرتعداران در سامانه «سمطا» را از رویکردهای مهم این دفتر عنوان کرد.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در پایان تأکید کرد که تمام اقدامات مرتبط با مدیریت مراتع طبق برنامههای مصوب و با مشارکت بهرهبرداران اجرا خواهد شد.