سناتور آمریکایی: جنگ ترامپ در خاورمیانه ترکیبی از هرج و مرج و بی‌نظمی است

الف دوشنبه 24 فروردین 1405 - 09:41
«مارک وارنر» سناتور ارشد دموکرات در کمیته اطلاعات سنای ایالات متحده در پیامی با انتقاد از تجاوز نظامی مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: جنگی که دونالد ترامپ در خاورمیانه به راه انداخت، ترکیبی از هرج و مرج و بی‌نظمی است.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا، وارنر در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: متوجه نمی‌شوم که چگونه محاصره کردن تنگه هرمز قرار است ایرانی‌ها را وادار به باز کردن آن کند.

وی همچنین با اشاره به شکست مذاکرات اسلام آباد به دلیل زیاده خواهی‌های آمریکا، افزود: من امیدوار بودم که این مذاکرات ادامه پیدا کند اما ناگهان دیدیم که ترامپ اعلام کرد که قصد دارد تنگه هرمز را محاصره کند.

وارنر در ادامه تصریح کرد: آیا محاصره تنگه هرمز به معنی آن است که ما می خواهیم نیروهای خود را تا ابد در آنجا نگه داریم؟

وی همچنین با طرح این پرسش که آیا محاصره تنگه هرمز آن را بسته نگه نخواهد داشت؟، افزود: این اقدام چه تاثیری بر قیمت نفت در سراسر جهان خواهد گذاشت؟

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه‌ با فاکس نیوز ضمن تاکید بر قدرت نظامی پوشالی آمریکا، از احتمال بستن تنگه هرمز سخن گفت و هشدار داد که در صورت شکست مذاکرات، گزینه‌های سخت‌تری علیه ایران در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اهمیت راهبردی تنگه هرمز برای تجارت جهانی انرژی، اعلام کرد که ایالات متحده در صورت لزوم می‌تواند این گذرگاه حیاتی را مسدود کند؛ هرچند افزود که اجرای چنین تصمیمی نیازمند زمان و برنامه‌ریزی است. این اظهارات، به‌طور ضمنی از بررسی سناریوهای پرریسک در سطوح تصمیم‌گیری آمریکا پرده برمی‌دارد.

ترامپ در ادامه، بدون ورود به جزئیات عملیاتی در ادامه تهدیدهای گستاخانه خود هشدار داد که هرگونه اقدام از سوی ایران با پاسخی بسیار سخت‌تر از آنچه تصور می‌شود، مواجه خواهد شد.

در حالی که تنش‌ها میان تهران و واشنگتن به مرحله‌ای حساس رسیده است، ترامپ در این گفت‌ وگوی تلویزیونی، رویکردی دوگانه از فشار حداکثری و دیپلماسی مشروط را به نمایش گذاشت؛ رویکردی که بیش از آنکه نشانه‌ای از مصالحه باشد، حاکی از آمادگی برای سناریوهای تقابلی است.

با وجود این مواضع، رئیس جمهور آمریکا همچنان از امکان توافق با ایران سخن گفت و پیام خود به ایران را چنین خلاصه کرد: «یک توافق خوب انجام دهید؛ این به نفع همه خواهد بود.»

دور دیگری از مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا که از روز شنبه تا شامگاه یکشنبه با میانجی‌گری پاکستان در اسلام‌آباد برگزار شد، پس از حدود ۲۱ ساعت گفت‌ وگوی فشرده به دلیل زیاده خواهی‌ها و خواسته‌های غیر منطقی آمریکا بدون توافق به پایان رسید.

در این دور از گفت‌ وگوها، هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور حضور داشتند.

در این میان، پاکستان با ایفای نقش میانجی، تلاش کرد روند گفت‌ وگوها حفظ شود. پیشنهاد تمدید مذاکرات از سوی اسلام‌آباد در همین چارچوب ارزیابی می‌شود.

منبع نزدیک به هیات مذاکراتی ایران به ایرنا گفت که طرف آمریکایی از ایران بازگشایی تنگه هرمز و تحویل مواد غنی‌ شده را طلب دارد، چیزی که در میدان نبرد کسب نشده و افتضاح طبس-۲ را برای آمریکا رغم زده در میز دیپلماسی نیز نمی‌تواند مورد مطالبه قرار بگیرد و تیم مذاکره کننده ایرانی نیز مصرانه بر حفظ دست‌آوردهای میدان تاکید دارد.

وی افزود: جی‌دی ونس مسئول تیم مذاکره کننده آمریکا سعی دارد ایران را مقصر طولانی شدن روند مذاکرات جلوه بدهد. اما آنچه تاکنون این روند را مختل کرده صرفا زیاده خواهی طرف آمریکایی است.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.