سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی در واکنش به پایان مذاکرات ایران و آمریکا در اسلامآباد با لحنی صریح و انتقادی اعلام کرد که فرستاده ویژه آمریکا به جای حل بحران، عملاً در برابر ایران «کوتاه آمده و عقبنشینی کرده است».
«اندی کیم» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی، امروز (یکشنبه) با انتشار توییتی تند در شبکه ایکس، عملکرد «جیدی ونس» فرستاده ویژه دولت آمریکا در مذاکرات اخیر با جمهوری اسلامی ایران را هدف انتقاد قرار داد و تصریح کرد که واشنگتن در این دور از گفتوگوها دستاوردی نداشته است.وی در توییت خود نوشت: «آقای ونس واقعاً فکر میکرد میتواند مناقشات چند دههای با ایران را ظرف یک روز حل و فصل کند؟ ایشان در ماه فوریه پنج روز تمام را به گشت و گذار در المپیک زمستانی گذراند. ایران بالاترین سطح مذاکره با آمریکا در طول تاریخ را تجربه کرد و در عین حال همچنان کنترل تنگه هرمز را در دست دارد، در حالی که به نظر میرسد ونس کوتاه آمده و عقب نشسته است.»
این سناتور ارشد آمریکایی در ادامه، دیپلماسی دولت متبوعش را فاقد برنامهریزی و تخصص لازم خواند و تأکید کرد: «دیپلماسی نیازمند برنامهریزی عظیم، تخصص فنی و پیگیری مستمر است، آن هم به ویژه در زمان جنگ. نظامیان ما که در معرض خطر قرار دارند و شهروندان آمریکایی که زیر بار قیمت سرسامآور بنزین کمر خم کردهاند، شایسته مذاکراتی جدی هستند، نه نمایشی که همین حالا شاهدش بودیم.»
اظهارات این سناتور آمریکایی که از منتقدان جدی سیاست خارجی کاخ سفید به شمار میرود، در شرایطی منتشر شده است که ساعاتی پیش وزیر خارجه پاکستان از پایان دور تازه مذاکرات فشرده میان هیئتهای ایرانی و آمریکایی خبر داد.اشاره مستقیم اندی کیم به تثبیت «کنترل تنگه هرمز توسط ایران» پس از انجام بالاترین سطح مذاکرات تاریخ دو کشور، از نگاه ناظران سیاسی به معنای شکست راهبرد فشار حداکثری و اذعان یک مقام ارشد آمریکایی به قدرت چانهزنی جمهوری اسلامی ایران در آبراهههای بینالمللی تعبیر شده است.
اظهارات این سناتور آمریکایی که از منتقدان جدی سیاست خارجی کاخ سفید به شمار میرود، در شرایطی منتشر شده است که ساعاتی پیش، ونس، قبل از آنکه پاکستان را به سمت ایالات متحده آمریکا ترک کند، در یک کنفرانس خبری گفت «خبر بد این است که ما به توافق نرسیدهایم. بنابراین، ما درحالی به آمریکا بازمیگردیم که توافقی حاصل نشده است.»وی بدون اشاره به زیادهخواهیهای آمریکا ادامه داد «آنها ترجیح دادند شرایط ما را نپذیرند. هیئت ایرانی چیزی قوی که تأیید کند ایران بهدنبال دستیابی به سلاح هستهای نیست؛ ارائه نکرده است. یک منبع نزدیک به تیم مذاکرهکننده به خبرنگار اعزامی فارس در پاکستان تصریح کرد: تیم آمریکایی بهدنبال بهانه بود تا میز مذاکره را ترک کند. به نظر میرسد آمریکاییها مذاکره را برای وجههٔ از دست رفتهٔ خود در فضای بینالمللی نیاز داشتند و تمایلی به کاهش انتظارات خود با وجود شکست و بنبست در جنگ با ایران نداشتند.
منبع خبر "
افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.