پکن ومسکو مانع ادامه سوءاستفاده آمریکا ازشورای امنیت شوند

صدا و سیما چهارشنبه 05 فروردین 1405 - 09:17
وزیر امور خارجه گفت: انتظار جدی ایران از کشور‌های عضو شورای امنیت، به‌ویژه چین و روسیه این است که با اتخاذ موضع قاطع در محکومیت تجاوزگری آمریکا و رژیم صهیونیستی، مانع ت ادامه سوءاستفاده آمریکا از شورای امنیت شوند.

پکن ومسکو مانع تداوم سوءاستفاده آمریکا ازشورای امنیت شوند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی، وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین، در یک تماس تلفنی، راجع به تحولات منطقه و پیامد‌های تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت‌و‌گو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه چین ضمن تاکید بر موضع اصولی این کشور در محکومیت تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران، شهادت دکتر لاریجانی دبیر شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت و وی را شخصیتی هوشمند، ممتاز و میهن دوست توصیف کرد که نقش برجسته‌ای در تأمین امنیت و منافع ملی ایران و صلح و ثبات منطقه‌ای داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح تجاوزات و جنایات ارتکابی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران به‌عنوان عامل اصلی وضع کنونی در منطقه، بر عزم قاطع ایران برای ادامه دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی خود تا رسیدن به همه اهداف و پشیمان کردن دشمن از ارتکاب این تجاوز وحشیانه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان وضعیت تنگه هرمز را از شرایط کلی حاکم بر منطقه تفکیک ناپذیر دانست و افزود: ناامنی تحمیلی بر خلیج فارس و تنگه هرمز ناشی از تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران است و تدابیر و تمهیداتی که ایران  اتخاذ کرده منطبق با حقوق بین‌الملل و در جهت دفاع از حاکمیت و امنیت ملی ایران و به منظور جلوگیری از سوء استفاده متجاوزان از این آبراهه برای ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه علیه ایران است.

عراقچی با اشاره به بسته بودن تنگه هرمز بر روی شناور‌های آمریکایی و صهیونیستی و طرف‌های دیگر دخیل در تجاوز نظامی متجاوزان علیه ایران، خاطرنشان کرد: تردد شناور‌های متعلق به سایر کشور‌ها با هماهنگی با مراجع صلاحیت‌دار ایرانی انجام می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان تحرکات آمریکا و برخی دیگر از کشور‌ها در شورای امنیت برای اعمال فشار علیه ایران را به شدت محکوم کرد و تصریح نمود: شورای امنیت به جای عمل به وظیفه خود در صیانت از صلح و امنیت بین‌المللی، عامل اصلی شرایط کنونی بعنی تجاوزگری آمریکا و رژیم اسرائیل را نادیده گرفته و به جای محکوم و پاسخگو کردن متجاوزان، ایران را که در حال دفاع از خود است، مورد سرزنش قرار می‌دهد.

عراقچی افزود: انتظار جدی ایران از کشور‌های عضو شورای امنیت، به‌ویژه چین و روسیه این است که با اتخاذ موضع قاطع در محکومیت تجاوزگری آمریکا و رژیم صهیونیستی، مانع از ادامه سوء استفاده آمریکا از شورای امنیت شوند.

وزیر امور خارجه چین بار دیگر بر موضع اصولی کشورش در محکوم کردن حمله غیرقانونی آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران و نقض حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی ایران تاکید کرد و با اشاره به روابط خوب دو کشور تصریح نمود: پکن بر ضرورت توقف رفتار‌های قلدرمآبانه در عرصه بین‌المللی و احترام به دیپلماسی و حقوق بین‌الملل برای حل و فصل اختلافات تاکید می‌کند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.