
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمود گنجی فرد رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ضمن تأکید بر نقش دانشگاه در حمایت از سلامت عمومی، افزود: علاوه بر ارائه خدمات درمانی معمول و روتین، که بهصورت مستمر در مراکز تابعه دانشگاه انجام میشود، در این ایام بحرانی تلاش کردیم بهصورت ویژه به افرادی که از مناطق درگیر جنگ به استان ما آمدهاند نیز خدماترسانی کنیم تا هیچ فرد نیازمندی از دریافت خدمات درمانی محروم نماند.
وی تصریح کرد: این اقدامات شامل خدمات متنوع بهداشتی، درمانی و دارویی بوده که از ابتدای جنگ تحمیلی رمضان تاکنون، تعداد ۵۰۱ مورد تولد زنده در استان ثبت شده است که از این تعداد، ۱۶ مورد مربوط به مهاجران و افراد مهمان از شهرهای درگیر بحران بوده است.
وی گفت: در حوزه درمان، تاکنون ۱۳٬۱۱۶ جلسه دیالیز برای ۵۱۹ بیمار دیالیزی انجام شده که از این تعداد، ۱۸۶ جلسه مربوط به ۴۰ بیمار مهاجر و مهمان بوده است.
همچنین تعداد دستگاههای دیالیز استان ۱۳۷ دستگاه بوده که با پیگیری مسئولان، ۸ دستگاه جدید در هفته جاری تأمین و در بیمارستانهای استان توزیع شده است؛ بنابراین مجموع دستگاههای دیالیز به ۱۴۵ دستگاه افزایش یافته است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ادامه به اقدامات حوزه بهداشت پرداخت و گفت: در بخش بهداشت، تعداد ۱۸٬۱۱۹ خدمت بهداشتی شامل واکسیناسیون کودکان، خدمات ویژه مادران باردار، سنجش قند و فشار خون و دیگر اقدامات مراقبتی، توسط کارشناسان و مراقبان سلامت به ۸٬۷۵۸ نفر از مهمانان ارائه شده است که در مقایسه با ماه گذشته، تعداد ۶۵۷ نفر مهمان، افزایش داشته است.
دکتر گنجی فرد در پایان از پرسنل فداکار حوزه سلامت استان خراسان جنوبی به دلیل تلاش شبانهروزیشان در شرایط بحران قدردانی و ابراز امیدواری کرد که با ادامه همکاری سازمانها و مردم، بتوان خدمات درمانی و انسانی گستردهتری به سایر آسیبدیدگان وهنموطنان نیز ارائه داد.