به گزارش شمال نیوز، هفدهمین روز جنگ را میتوان نقطه عطفی در تغییر ماهیت درگیری از یک تقابل نظامی کلاسیک به یک جنگ فرسایشی منطقهای با مختصات اقتصادی دانست. ایران با اتکا به دکترین دفاع پیشرونده و استفاده از موشکهای نقطهزن و پهپادهای انتحاری ارزانقیمت، توانسته است معادله هزینه-فایده را برای ائتلاف مقابل به شدت تغییر دهد. تحلیلگران نظامی معتقدند که با توجه به گستردگی جبههها و ناتوانی پدافند هوایی یکپارچه غرب در مهار حملات ترکیبی ایران، هفته آینده شاهد تلاش واشنگتن و تلآویو برای میانجیگری قدرتهای منطقهای به منظور آتشبس موقت خواهد بود؛ آتشبسی که ممکن است با خواست ایران برای تضمین امنیت پایدار و رفع تحریمهای تسلیحاتی همراه شود.
سخنگوی قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا طی سخنانی با اشاره به تداوم حضور ناو هواپیمابر جرالد فورد در دریای سرخ، این اقدام را تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و هشدار داد: «مراکز لجستیکی و خدمات دهی به ناوگروه یاد شده در دریای سرخ به عنوان هدف نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود.» این اظهارات در حالی مطرح میشود که تنشها در منطقه به سطح تازهای رسیده و ایران عملاً دایره اهداف نظامی خود را به پایگاههای پشتیبانی نیروهای فرامنطقهای در آبهای بینالمللی گسترش داده است.
سردار تنگسیری: حمله به خارک معادله انرژی جهان را تغییر میدهد
در واکنش به تهدیدات اخیر علیه تأسیسات نفتی ایران، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با یادآوری تجربه پیشین کنترل تنگه هرمز، هشداری راهبردی به کشورهای متخاصم داد. سردار علیرضا تنگسیری تأکید کرد: «ایران را یک بار با تنگه هرمز آزمودید. اگر کنترل هوشمند تنگه، شاخص جدیدی از قیمت نفت برایتان ترسیم کرد، حمله به خارک معادله سهمگین و جدید دیگری از نرخ و توزیع انرژی را در جهان برایتان خواهد ساخت.» این پیام صریح نظامی به معنای تغییر سطح بازدارندگی ایران از بستن یک آبراه به هدف قرار دادن قلب صادرات نفت خود در صورت هرگونه تعرض به تأسیسات حیاتی این کشور است.
سخنگوی سپاه: تنگه هرمز در کنترل کامل ایران است/ اهداف دشمن محقق نشد
سردار علیمحمد نائینی، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در تشریح ارزیابی خود از هفده روز نبرد، با تأکید بر کنترل کامل ایران بر تنگه هرمز، هرگونه تجاوز احتمالی را با پاسخ قاطعانه مواجه دانست. وی با اشاره به اهداف از پیش تعیینشده دشمن برای ایجاد فروپاشی سیاسی در کشور از طریق حذف فیزیکی رهبری و برهمزدن امنیت داخلی، خاطرنشان کرد که تمامی این محاسبات آژانسهای اطلاعاتی آمریکا با شکست مواجه شده است. سردار نائینی حضور بینظیر مردم در راهپیمایی روز قدس را نشانهای آشکار از انسجام ملی و خنثیسازی جنگ روانی دشمن دانست و نقش رزمندگان در ایستهای بازرسی و گشتهای اطلاعاتی را همتراز با رزمندگان خط مقدم موشکی ارزیابی کرد.
سردار علیمحمد نائینی، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در آغاز هفته سوم نبرد، به تشریح ارزیابی خود از روند جنگ پرداخت و به پرسشها درباره ادعاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص پیروزی و نابودی توانمندیهای دفاعی ایران پاسخ داد.
وی در ابتدا ضمن تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت امام شهید، فرماندهان نیروهای مسلح و اقشار مختلف مردم، به ویژه شهدای دبستان دخترانه میناب، ناو دنای ارتش و کارگران شهید در شهرکهای صنعتی، از حضور به موقع و مؤثر مردم ایران در ۱۵ روز جنگ قدردانی کرد.
وی حضور مردم در راهپیمایی روز قدس را شگفتانگیز و بینظیر توصیف کرد و افزود: کارشناسان فنی معتقدند که جمعیت روز قدس امسال به مراتب بیشتر از متوسط جمعیت در راهپیمایی ۲۲ بهمنها و روز قدسها بوده است؛ به طوری که در برخی نقاط جمعیت دو برابر و در برخی دیگر ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.
سردار نائینی همچنین به حضور چشمگیر مردم در تهران، علیرغم تهدیدات دشمن، بارندگی و خروج بخشی از جمعیت از پایتخت، اشاره کرد و این حضور را بینظیر خواند.
سردار نائینی در ادامه، از همه رزمندگان اسلام، ارتش جمهوری اسلامی، فراجا و رزمندگان پنج نیروی سپاه، به خصوص بسیجیان عزیز در گشتهای اطلاعاتی و ایست و بازرسیها، صمیمانه تشکر کرد و تأکید کرد: انصافاً نقش این عزیزان ما در ایست و بازرسیها کمتر از رزمندگانی که در سایتهای موشکی فعالیت میکنند، نیست و به همین دلیل نیز دشمن همه اینها را هدف قرار میدهد.
وی با اشاره به ارزیابی ۱۵ روز جنگ، خاطرنشان کرد: جنگها آزمون سنجش قدرت دفاعی، آمادگیها، تابآوری و انسجام کشور، هماهنگی اجزاء حکمرانی در شرایط جنگ و اداره کشور در بحران هستند. سردار نائینی همچنین به قاعدهای مورد قبول صاحبنظران دفاعی و امنیتی اشاره کرد و گفت: ملاک پیروزی و شکست در هر جنگ، اهداف آن جنگ است. وی افزود: هر جنگی اهداف و طرح عملیاتی خود را دارد و بر اساس آن اهداف آغاز میشود.
سخنگوی سپاه پاسداران در خصوص اهداف دشمن، بیان داشت: این جنگ که آمریکاییها راهاندازی کردند، برآوردشان این بود که با شهادت رهبر معظم انقلاب اسلامی، که در رأس ساختار حکمرانی کشور قرار دارد، کشور دچار فروپاشی سیاسی میشود، دوگانگی در حکمرانی ایجاد میگردد، انسجام جامعه خدشهدار شده و جامعه دچار فروپاشی روانی میشود و ضد انقلاب روحیه میگیرد و شرایط برای به هم ریختن داخل کشور کاملاً فراهم میشود.
وی ادامه داد: برآورد آژانس اطلاعاتی آمریکا این بود که جنگی که طراحی کردهاند، یک جنگ محدود کوتاهمدت است و هرگز منطقهای، فرسایشی یا در جغرافیای گسترده درگیر نخواهند شد. نتیجه این جنگ از دیدگاه آنها، به هم ریختن داخل کشور، شکلگیری سریع هرج و مرج و آشوب و سپس ایجاد ائتلافی منطقهای و جهانی علیه ایران بود.
سردار نائینی، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر طراحی مراحل جنگ توسط اندیشکدهها، اظهار داشت: بله، همه اسناد آن وجود دارد و این برآوردها را خودشان (دشمنان) داشتند و در روزهای اول جنگ نیز به آن اذعان و اعتراف کردند.
وی با استعانت از خداوند متعال و عنایات الهی که در همه مواقف و مقاطع حساس به کمک آمده است، به تصمیم مجلس خبرگان برای معرفی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: رهبری جوان شد، با همان اندیشه و روحیه استکبارستیزی و با گفتمان مقاومت به میدان آمد و اولین بیانیه ایشان توسط مردم مشاهده و منتشر شد. ما در روزهای اول جنگ در شرایطی قرار گرفتیم که فرمانده کل قوا را نداشتیم و جامعه رهبری نداشت، زیرا آن ستون مستحکم جامعه هدف قرار گرفته بود.
سخنگوی قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا طی سخنانی گفت: حضور ناو هواپیمابر جرالد فورد آمریکا در دریای سرخ به عنوان تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران محسوب می گردد.
وی ادامه داد: لذا مراکز لجستیکی و خدمات دهی به ناوگروه یاد شده در دریای سرخ به عنوان هدف نیروی مسلح جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.