بیکاری در دل جنگ/ دولت بگوید در کنار نبرد نظامی چه فکری برای خطر موج فقر دارد/ ابر تورم بود، جنگ آمد، کارگر و کارفرما همزمان بیکار شدند

رکنا یکشنبه 24 اسفند 1404 - 09:12
رکنا، رئیس دولت و بخش اقتصادی دولت در کنار مدیریت نظامی چه برنامه ای برای جلوگیری از خطر حرکت سونامی بیکاری و فقر در میانه جنگ دارند؟ دولت باید بداند خدمت رسانی به مردم فقط دادن کالابرگ نیست، شغل مردم از دست رفته یا دارد از دست می رود و در کنار ویرانی اقتصاد خانوار ،آمار خشونت و اختلالات روانی افزایش خطرناکی خواهد داشت.
بیکاری در دل جنگ/ دولت بگوید در کنار نبرد نظامی چه فکری برای خطر موج فقر دارد/ ابر تورم بود، جنگ آمد، کارگر و کارفرما همزمان بیکار شدند

به گزارش رکنا، سال 1404 یکی از بیشترین تورم در بخش های مختلف زندگی را روانه زندگی مردم کرد. ابر تورمی که هرروز به روزگار مردم بیشتر فشار وارد کرد. کسب و کارهای خصوصی بیشترین ضربات را تحمل کردند و به سختی، خود را روی پا نگهداشته بودند و در نهایت ، پایان این سال، با جنگی گره خورد که هر چند مسئولان خود را در حال مدیریت نبرد نظامی می دانند اما لشگری بزرگتر در کشور در حال رشد است که به اندازه نبرد نظامی می تواند بحران آفرین در بخش انسانی و اجتماعی باشد.

تنها 10 روز قبل از شروع جنگ آماری اعلام شد که خود زلزله در بازار کار بود ، آمار رسمی که تاکید داشت ۸۰۰ هزار نفر به جمعیت غیرفعال کشور در یکسال اضافه شده بود. این آمار روز 27 بهمن ماه سال 1404 در صدر اخبار اقتصادی و اجتماعی کشور قرار گرفت.

سایه سنگین خروج نیروی کار از بازار اشتغال، آن روزها که تنها ده روز بعد از آن جنگی تمام عیار در منطقه به راه افتاد به یکی از نگران‌کننده‌ ترین نشانه‌های بحران اقتصادی کشور تبدیل شده بود غافل از اینکه بحرانی بزرگتر در راه بود.

همان روزهای قبل از چند ، در همان بهمن ماهی که چند بعد از آن نبرد نظامی آغاز شد. نرخ بیکاری ۷.۸ درصدی پاییز ۱۴۰۴ از سوی مراجع رسمی آماری کشور اعلام شده بود که وقتی کنار افت ۱۲۷ هزار نفری اشتغال و سقوط نرخ مشارکت به ۴۰.۷ درصد قرار گرفت، نشانه کوچک‌شدن بازار کار بود و یک بحران جدی که خبر از مشکلات اقتصادی بزرگ در خانوارها و شکل گیری مسیر افزایش فقر بود. 

و اما  از سوی دیگر آماری دیگر خبر از بزرگ شدن زخمی عمیق در جامعه می داد. هزینه‌ خانوارهای ایرانی در سال۱۴۰۳ نسبت به سال۱۳۹۰ به قیمت‌های ثابت به‌طور میانگین حدود ۱۰درصد کاهش داشت، اما این کاهش در دهک‌های مختلف نامتوازن بود. بررسی داده‌های مرکز آمار نشان می‌داد خانوارهای کم‌درآمد بیشترین فشار اقتصادی را تحمل کرده و مجبور به کاهش هزینه بیشتری شده‌ بودند؛ به‌نحوی‌که هزینه دهک یک بیش از ۳۰درصد افت کرده بود. دهک‌های میانی نیز کاهش هزینه‌ای نزدیک به میانگین کشور داشته‌ و تنها دهک پردرآمد، یعنی دهک دهم، موفق شده بود سطح رفاهی خود را حفظ کند. تحلیل‌ها نشان می‌داد این کاهش شدید هزینه در میان فقرا، همراه با افزایش همزمان نابرابری، فقر نسبی و محرومیت اجتماعی، پیامدهای اجتماعی گسترده‌ای به دنبال داشت.

تجربه ۱۴ سال اخیر اقتصاد ایران ، به‌ویژه در پی تحریم‌ها و سیاست‌های داخلی، نشان می‌داد فقرا بیشترین زیان را دیده‌ و شکاف اقتصادی بین دهک‌ها به‌طور پیوسته در حال افزایش بود. سیاستگذاران اقتصادی نیز نتوانسته‌ بود راهکار موثری برای جلوگیری از فقر یا ترمیم شکاف درآمدی خانوارها اجرایی کنند.

این آمار و ارقام تنها اطلاعاتی از بحران های اقتصادی بود که تومور مرگباری را در دل خانواده های ایرانی در حال بزرگتر شدن نشان می داد  اما تمام این آمار و ارقام و تحلیل ها  و راهکارهای بر اساس آنها با برخورد اولین موشک در خاک ایران از سوی آمریکا و اسرائیل به هم ریخت و سرعت فقر و بیکاری و ورشکستگی افزایش چشمگیری گرفت.

با برخورد اولین موشک به خاک ایران ، تمامی شرکت های خصوصی یا تعطیل شدند یا مسیر کار کردن آنها به ناچار متوقف شد و ارتباطات اقتصادی آنها دچار اختلال شدید یا مرگ شد.

ادارات دولتی در آخرین روزهای سال که یکی از پرکارترین روزهای سال باید باشد به ناگاه تعطیل شد و حال نیز تنها با 20درصد ظرفیت خود در حال فعالیت است.

اکثریت مردم که خارج از بخش دولتی فعال هستند با شروع جنگ عملا بیکار شدند و جمع بزرگی از آنها حتی نمی دانند با آغاز سال 1405 دیگر شغلی دارند یا به صف بیکاران کشور خواهند پیوست  و سونامی بیکاری و فقر اقتصادی شکل خواهد گرفت.

در این میان مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشور روز گذشته اعلام کرده است که 15 روز از جنگ گذشته است اما روند مدیریت کشور در بخش خدمت رسانی متوقف نشده است ولی سوال این است، آقای رئیس جمهور خدمت رسانی به مردم فقط کالا برگ و دادن بسته های گوشت و پنیر و ماست نیست، خدمت رسانی یعنی توجه به وضعیت اشتغال مردم که بخش بزرگی از آنها از خانواده دولتی خارج هستند و در بخش خصوصی فعال اند و حال کارفرما و کارگر بخش خصوصی همزمان بیکاری شده اند یا در آستان بیکاری هستند. برای این بخش از زندگی مردم که نه خیلی دیر که خیلی زود آسیب آن رخ نمایی می کند چه برنامه ای دارید؟

در پایان تاکید می شود که ایران 21 میلیون خانوار کارگری و 4 میلیون خانواده دولتی دارد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های کارگران در ایران، پایین بودن دستمزدها و عدم تناسب آن با هزینه‌های زندگی بود که الان این عدم تناسب در حال شکل دادن فاجعه اقتصادی در بخش جمعیت   کارگری کشور است که 60 درصد این جمعیت نیز طبق گفته کارشناسان و آمارها بخاطر شرایط اقتصادی نابسامان مجبور به چند شغله بودند تا معیشت ساده خود را تامین کنند که حال در هر بخش شغلی خود دچار توقف درآمد یا کسر درآمد جدی شده اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار تاپ حوادث

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.