مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت راهکارهایی برای نگهداری مواد غذایی در زمان قطعی برق و مصرف دارو در بیماران دیابتی، کنترل استرس و تحرک بدنی برای شرایط جنگ ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ احمد اسماعیل زاده مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مهمترین مساله برای بیماران مبتلا به دیابت در شرایط جنگی را حفظ نظم در زمان مصرف دارو یا تزریق انسولین دانست و گفت: در این شرایط به دلیل تعطیلیها و تغییر سبک زندگی، برخی افراد دیرتر از خواب بیدار میشوند که همین موضوع میتواند باعث تغییر ساعت مصرف دارو و در نتیجه اختلال در کنترل قند خون شود.
وی افزود: توصیه میشود افراد شبها زودتر بخوابند تا بتوانند صبح مانند روزهای عادی از خواب بیدار شوند و دارو یا انسولین خود را در زمان مقرر مصرف کنند تا از نوسانات قند خون و آسیب به بدن جلوگیری شود.
به گفته دکتر اسماعیل زاده در شرایط بحران، به دلیل کاهش تحرک، ماندن طولانی مدت در منزل و استرسهای ناشی از جنگ، احتمال افزایش دریافت مواد غذایی و در نتیجه افزایش وزن بیشتر میشود. این موضوع میتواند کنترل قند خون را برای بیماران دیابتی دشوارتر کند.
وی توصیه کرد: افراد حتی در فضای خانه، روزانه دو نوبت فعالیت بدنی سبک تا متوسط یا نرمش داشته باشند و از ریزه خواری و مصرف بی رویه مواد غذایی پرهیز کنند.
دکتر اسماعیل زاده همچنین به تاثیر استرس بر افزایش قند خون اشاره کرد و گفت: در صورت تجربه استرس ناشی از شرایط جنگی، افراد بهتر است با روانشناس مشورت کنند، زیرا استرس زیاد میتواند باعث افزایش قند خون و به خطر افتادن سلامت افراد شود. برای دریافت مشاوره رایگان روان شناسی نیز میتوان با شماره ۴۰۳۰ تماس گرفت.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به نگهداری مواد غذایی در شرایط قطعی برق، یادآور شد: در صورت قطع برق و از کار افتادن فریزرها، یکی از روشهای سنتی و مؤثر برای نگهداری گوشت، نمک سود کردن است.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت توضیح داد: در روش خشک، گوشت به طور کامل با نمک پوشانده میشود و در روشتر نیز گوشت در محلول آب نمک غلیظ قرار میگیرد. همچنین میتوان مواد غذایی را در کیسههای ضخیم یا ظروف درب دار و در محیط خشک و خنک نگهداری کرد.
دکتر اسماعیل زاده در پایان تاکید کرد: در صورت استفاده از روش نمک سود کردن، باید پیش از مصرف، گوشت کاملاً شسته شود تا نمک اضافی آن از بین برود. با این روشها میتوان گوشت را تا حدود چهار ماه نگهداری کرد.
منبع خبر "
صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.