فرارو- رسانهای آمریکایی مدعی شد که حملات سایبری اخیر علیه چند بانک ایرانی، به احتمال زیاد توسط گروه هکری «گنجشک درنده» انجام شده. این گروه پیشتر نیز مسئول حملات پیچیده به زیرساختهای حساس ایران شناخته شده بود.
به گزارش فرارو به نقل از تلگراف، این حملات باعث اختلال در دسترسی مشتریان به خدمات بانکی، توقف برخی تراکنشها و نگرانی درباره امنیت شبکه مالی ایران شده است. همچنین این عملیات در بحبوحه افزایش تنشهای منطقهای و جنگ سایه میان ایران و اسرائیل رخ داده و از نظر زمانی معنادار است.
طبق ادعای این گزارش، این حمله بلافاصله پس از اعلام دونالد ترامپ درباره دسترسی ایران به بخش اولیه ۶ میلیارد دلار دارایی نفتی مسدودشده در قطر انجام شده است.
به نوشته این رسانه، «گنجشک درنده» سابقه حمله به سامانه سوخت ایران، صنایع فولادی و برخی زیرساختهای لجستیکی را در کارنامه دارد و بسیاری از تحلیلگران امنیتی آن را به اسرائیل مرتبط میدانند؛ هرچند مقامهای اسرائیلی معمولا درباره این عملیاتها اظهار نظر رسمی نمیکنند.
تلگراف نتیجه گرفته که حمله به شبکه بانکی ایران میتواند نشانه گسترش میدان نبرد از حوزه نظامی به جبهه اقتصادی و سایبری باشد.