به گزارش همشهریآنلاین، هنوز جوهر تفاهمنامه اسلامآباد خشک نشده بود که روبیو، وزیر خارجه این کشور، با کشورهای عضو شورای خلیجفارس، بیانیهای خصمانه علیه ایران صادر کردند و برگنجاندن موضوع موشکی و پهپادی و متحدان منطقهای ایران، آزادی بیقید و شرط کشتیرانی در تنگههرمز و مشروط ساختن تجارت با ایران تاکید کردند.
سپاه در اولین واکنش قاطعانه بر ضرورت پیروی کشتیرانیها از خطوط و مسیر تعیینشده توسط ایران تاکید کرد.
بنیامین سعیدی دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس هم کنترل این آبراهه را «به طور کامل و محکم در دست نیروهای نظامی ایران» دانست.
ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی هم گفت: «موشکها مذاکرهکنندگان مناسبتری هستند.»
خبرگزاری تاس روسیه هم به نقل از یک منبع نامشخص در ایران گفت: موضع تهاجمی آمریکا گمانهزنی تقسیم کار در داخل دولت آمریکا برای اعمال فشار بیشتر بر تهران به منظور مذاکرات موازی درخصوص محور مقاومت را پیش آورده است.
علی اکبرولایتی، مشاور رهبر انقلاب هم به کشورهای حاشیه خلیجفارس یادآور شد ثبات امروز اعراب حاشیه خلیجفارس، مدیون مدیریت قرنوارهی ایران بر شاهرگ تنگه هرمز است. او به هشدار داد حاشیهنشینان و اطفال سیاسی منطقه گوشزد کرد که به بیانیههای سفارشی دلخوشنکنند و بدانند حیات ریزهخواریشان از این سفره است و حیات استراتژیک کوچکهای حاشیهنشین وامدار سقف تحمل تهران خواهد بود.
سرانجام وزارت خارجه کشورمان هم ادعای تامین امنیت و ثبات منطقه توسط آمریکا را لفاظی دانست و با اشاره به رقابت تسلیحاتی ایجادشده توسط آمریکا در منطقه، صحبت از توانمندیهای موشکی و پهپادی ایران را محکوم و تاکید کرد ایران کوچکترین مماشاتی در امر دفاع از کیان ایران و توانمندیهای موشکی و پهپادی نخواهد داشت.












