آفند و پدافند ایران بلای جان آمریکایی‌ها در جنگ رمضان

همشهری آنلاین شنبه 06 تیر 1405 - 23:16
باید مدت‌های طولانی بگذرد تا ابعاد وسیع ضرباتی که ایران در جنگ رمضان به آمریکایی‌ها زد، تماماً روشن شود. این ضربات، هم در بخش پدافند و هم در بخش آفند، مهلک و کوبنده بودند.

به گزارش همشهری آنلاین؛ باید مدت‌های طولانی بگذرد تا ابعاد وسیع ضرباتی که ایران در جنگ رمضان به آمریکایی‌ها زد، تماماً روشن شود. بیاییم از ضربه پدافندی شروع کنیم. رسانه های مختلف غربی اخیراً گزارشی منتشر کرده اند از یک خلبان بخت برگشته‌ی جنگنده اف ۱۵ که در جریان جنگ رمضان بر فراز آسمان ایران، ساقط شد.

طبق گزارش‌های انتشاریافته، این خلبان گویا قبل یا بعد از ایجکت، یک «عروس دریایی» بزرگ در آسمان دیده که موجب سقوط او شد! وقتی در یک جلسه توجیهی، نیروهای اطلاعاتی آمریکا از این خلبان پرسیده اند منظورش از عروس دریایی چیست، گفته آنچه دیده «دسته ای از پهپادهای ایرانی معلق در هوا» بوده که در مجموع شکل عروس دریایی را در آسمان خلق کرده‌اند.

شبکه سی ان ان آمریکا با توصیف فنی مشاهدات خلبان به «میدان مین پهپادها» یا «شبکه توری بسیار بزرگ»، این مشاهدات را نشانه پیشرفتی نگران‌کننده در قابلیت‌های پهپادی ایران دانسته است.

رسانه صهیونیستی اسرائیل هیوم نیز اعتراف کرد که سقوط اف ۱۵ با یک شبکه پهپادی معلق، «ابعاد تازه‌ای از توان پهپادی و دفاعی تهران را آشکار کرده است». اما شگفتانه‌های نظامی ایران در جنگ رمضان فقط محدود به پدافند نبود و حوزه آفندی را نیز دربرمی‌گرفت. شهید سرلشکر موسوی،‌ رئیس فقید ستاد کل نیروهای مسلح، ۲۶ روز قبل از آغاز جنگ رمضان، از تغییر دکترین نیروهای مسلح به رویکرد آفندی خبر داد و تاکید کرد «کوچک‌ترین خطا، آمریکا و همراهانش را به آتش می‌کشد».

شهید موسوی راست میگفت؛ خطاهای آمریکا و همراهانش در جنگ،‌ هیمنه آنها را به آتش کشید. اما ایران برای پیشبرد دکترین آفندی‌اش کدام تاکتیک ها را آزمود؟ اولینش ، تاکتیک «چشم در برابر چشم» بود. قالیباف،‌ رئیس مجلس روز ۱۹ اسفند، از این تاکتیک رونمایی کرد و گفت که نیروهای مسلح «بی‌تعارف و بی‌استثنا» این تاکتیک را اجرا خواهند کرد. حمله به شعبه‌های «سیتی‌بانک» آمریکا در دبی و منامه در پاسخ به تجاوز دشمن به ۲ بانک ایرانی یا حمله گسترده به پالایشگاه حیفا در پاسخ به حمله به پالایشگاه تهران، دو نمونه عملی از این تاکتیک بودند.

با ادامه خیره سری دشمن،‌ ایران نمی‌توانست ضرباتی که به دشمن وارد میکند را متناظر با ضربات دریافتی نگه دارد. به همین خاطر از هفته اول فروردین و همزمان با اظهار نظر سردار سید مجید موسوی فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران مبنی بر اینکه «این مرتبه معادله دیگر چشم در مقابل چشم نخواهدبود»، ایران به تاکتیک «سر در برابر چشم» شیفت کرد. مثلاً وقتی دشمن به مجتمع‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان حمله ور شد،‌ ایران به ۶ مجتمع صنعتی در حاشیه خلیج فارس و اراضی اشغالی حمله کرد. یا وقتی دو پالایشگاه در تهران و لاوان مورد حمله قرار گرفت،‌ ایران ۱۱ پالایشگاه در عربستان، امارات،‌ کویت،‌ قطر،‌ بحرین و اراضی اشغالی به ارزش میلیاردها دلار را دود هوا کرد.

حالا به نظر میرسد،‌ تاکتیک آفندی ایران به «ضربه در برابر تهدید» شیفت کرده است. یعنی به محض اینکه تهدید شویم و قبل از اینکه دشمن خطا کند، قاطعانه پاسخ میدهیم. نمونه این تاکتیک را میتوانیم در عملیات اخیر «نصر» که پاسخی به جنایات صهیونیست ها در ضاحیه لبنان بود، ببینیم.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.