محمد سعید سلطانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: جمع آوری این تعداد انشعاب غیرمجاز منجر به صیانت و مدیریت انرژی معادل مصرف برق ۴۴۶ خانوار در استان شد.
وی با بیان اینکه مانور سراسری «مهتاب» با مشارکت ۵۱ اکیپ عملیاتی و ۱۱۲ نیروی اجرایی برگزار شد، افزود: مانور عملیاتی این طرح با هدف مدیریت هوشمند تلفات انرژی برق، ارتقای پایداری شبکه و آمادهسازی زیرساختهای برق برای عبور موفق از پیک بار تابستان، در استان کردستان بە اجرا درآمد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان اضافه کرد: در این مانور، اکیپهای عملیاتی در سطح ۱۰ شهرستان استان حضور پیدا کردند کە از محورهای فعالیت آنها در این مانور میتوان بە شناسایی و جمعآوری انشعابات غیرمجاز، تعویض کنتورهای معیوب، تشدید بازرسی و کنترل لوازم اندازهگیری، کشف دستکاری کنتورها و اصلاح بخشی از شبکههای فرسوده، اشارە کرد.
سلطانی ادامه داد: بر اساس آمار ثبت شده در این مانور، ۶۲۷ مورد تست و بازرسی لوازم اندازهگیری انجام، ۳۲۹ انشعاب غیرمجاز جمعآوری، هزار و ۱۹۹متر کابل غیرمجاز کشف و جمعآوری، ۱۱۷ دستگاه کنتور معیوب تعویض و ۶۸ انشعاب جدید نیز برای مشترکان نصب شد.
وی یادآور شد: در این میان، شهرستانهای مختلف استان عملکرد قابل توجهی در اجرای اهداف طرح داشتند؛ بهطوری که سنندج شمالی با جمعآوری ۱۰۵ انشعاب غیرمجاز، سنندج جنوبی با کشف و جمعآوری ۱۳۵ انشعاب غیرمجاز و مریوان با جمعآوری ۷۶ انشعاب غیرمجاز، از جمله مناطق شاخص این مانور بودند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان افزود: با توجه به جمعآوری ۳۲۹ انشعاب غیرمجاز و تعویض ۱۱۷ کنتور معیوب، میتوان گفت میزان انرژی مدیریت و صیانتشده در این مانور، معادل مصرف برق ۴۴۶ خانوار بوده است؛ موضوعی که نقش مؤثر اجرای این طرح در کاهش هدررفت انرژی و افزایش بهرهوری شبکه توزیع برق را نشان میدهد.
طرح ملی «مهتاب» به عنوان یکی از برنامههای محوری صنعت برق کشور، با رویکرد مدیریت هوشمند تلفات فنی و غیرفنی، توسعه زیرساختهای اندازهگیری و مقابله با مصرف غیرمجاز برق در حال اجراست کە اجرای آن گامی مؤثر در افزایش تابآوری شبکه، بهبود کیفیت خدماترسانی به مشترکان و کاهش تلفات انرژی محسوب میشود.












