به گزارش ایرنا،شهرام عسکری عصر سهشنبه در نشست ستاد تخصصی توسعه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد افزود: بر اساس الگوی زنجیره ارزش گیاهان دارویی، ۹ حلقه شامل آموزش، تأمین نهاده، تولیدکننده، فرآوری اولیه و ثانویه، کارخانجات دارویی، فروش و صادرات، نهادهای حمایتی، رسانه و تبلیغات تعریف شده است.
وی تصریح کرد: بررسیها نشان میدهد که سه موضوع آموزش، نهادهای حمایتی و رسانه و تبلیغات، حلقههای مفقوده استان هستند که طی یک سال گذشته تمرکز ویژهای بر تقویت و فعالسازی آنان صورت گرفته است.
.وی با بیان اینکه بر اساس دستور استاندار، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی مشخص شدهاند، افزود: در حال حاضر ۵۱۰ هکتار از اراضی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد و میانگین تولید در این سطح به یکهزار و ۱۰۰ تن میرسد.
عسکری عنوان کرد: گونههای متنوعی از جمله گلمحمدی، بهلیمو، زعفران، آنغوزه، رزماری، آلوئهورا، آویشن شیرازی و باغی، نعنافلفلی، لوفا، موسیر، استویا، سیاهدانه، بادرنجبویه، چای ترش، مرزنجوش و زوفا در این اراضی کشت میشود .
مهمترین اقدامهای سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست اظهار داشت: آموزش تخصصی بهرهبرداران و کارشناسان، تولید و توزیع نشا، معرفی تولیدکنندگان نشا برای دریافت تسهیلات، شبکهبندی کشاورزان و یکپارچهسازی کشت گیاهان دارویی از جمله اقدامهای برای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان است.
نیرومند صیادی بیان کرد: تدوین الگوی کشت گیاهان دارویی بر اساس نیاز کارخانههای کهگیلویه و بویراحمد، انعقاد تفاهمنامه با نهادهای حمایتی را میتوان از دیگر کارهای انجام شده در این زمینه برشمرد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین کشت موفقیتآمیز نشای آنغوزه در اراضی زراعی برای نخستین بار را یکی از اقدامهای شاخص این سازمان در توسعه گیاهان دارویی عنوان کرد.
صیادی بر لزوم جلوگیری از موازیکاری دستگاههای اجرایی برای ایجاد وحدت رویه و همچنین توسعه کشت قراردادی و انعقاد تفاهمنامه بین نهادهای حمایتی و دستگاههای مرتبط برای مقابله با چالشهای این حوزه تاکید کرد.
حمایت از طرحهای دانشبنیان و صادراتمحور
مدیر جهاد دانشگاهی استان از وجود ۲ طرح ناتمام دانشبنیان و فناورانه مرتبط با گیاهان دارویی به استان خبر داد و افزود: این طرحها شامل تولید آفتکش و آنتیبیوتیک میشود.
عیسی فتحی با اشاره به صادراتمحور بودن محصولات آینده این واحدهای در دست ساخت بر همکاری دستگاههای اجرایی برای اتمام هرچه سریعتر این طرحها تاکید کرد.
تمرکز بر نیاز صنایع در کشت گیاهان دارویی
مدیرعامل شرکت تولید داروهای گیاهی با اشاره به وجود ۱۳ واحد صنعتی داروهای گیاهی در کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون اقدامهای انجام شده در راستای توسعه افقی بوده و ضروری است برای تحقق نیازهای کارخانههای تولیدی هم تلاشهای جدی صورت گیرد.
وحید فارج با اشاره به تحولات مثبت در جهاد کشاورزی برای توسعه گیاهان دارویی طی یک سال اخیر، خواستار تدوین الگوی کشت بر اساس نیاز روز صنایع شد.
توسعه گیاهان دارویی نیازمند همافزایی دستگاه های اجرایی
وحید کریمیان نماینده انجمن گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ظرفیت بالای استان در زمینه گیاهان دارویی، بر لزوم رفع موانع موجود برای توسعه این صنعت تأکید کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج، گیاهان دارویی گفت: با وجود تمام اقدامهای انجام گرفته، هنوز خلاهایی در این زمینه وجود دارد که با همافزایی دستگاهها میتوان گامهای مثبتی در جهت رفع آنها برداشت.
کریمیان ناهماهنگی بین دستگاههای اجرایی را یکی از مشکلات اساسی در این حوزه برشمرد و خواستار تمرکز بر کیفیت محصولات تولیدی، فراتر از صرف کمیت و تولید آنها شد.
وی همچنین پیشنهاد داد تا توجه ویژهای به گونههای بومی و کمتر شناخته شده در سایر استانها مانند «آنغوزه» معطوف شود.
نماینده انجمن گیاهان دارویی در استان با اشاره به ظرفیت اکولوژیک منحصر به فرد استان که ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم موجود را در خود جای داده است، افزود: پشتوانه علمی و توجه به بازار در توسعه کشت گیاهان دارویی ضروری است و باید با تکیه بر دانش روز و شناخت نیاز بازار، در این حوزه گام برداریم.
به گزارش ایرنا ، استان کهگیلویه و بویراحمد که جزو رشتهکوههای زاگرس محسوب میشود از مناطق مستعد کشت گیاهان دارویی است.












