معاون استاندار کردستان بر ارتقای آگاهی دامداران نسبت به خطرات تب برفکی تاکید کرد

ایرنا سه شنبه 05 خرداد 1405 - 21:13
سنندج- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با اشاره به اهمیت افزایش آگاهی عمومی درباره پیامدهای تب برفکی، گفت: بخشی از مشکلات ناشی از این بیماری با ارتقای آگاهی دامداران نسبت به خطرات بیماری و هزینه‌های اقتصادی ناشی از آن قابل مدیریت است.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر ورمقانی روز سه‌شنبه در جلسه بررسی وضعیت تب برفکی در کردستان افزود: باید زمینه مشارکت بیشتر دامداران در اجرای اقدامات پیشگیرانه فراهم شود.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت همه‌جانبه از دامداران، خواستار بسیج ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، تامین اعتبارات لازم و تشدید اقدامات پیشگیرانه و نظارتی برای کنترل این بیماری در استان شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان بیماری تب برفکی را یکی از تهدیدات جدی حوزه دام عنوان کرد و افزود: با توجه به بنیه اقتصادی ضعیف بسیاری از دامداران، ضروری است همه دستگاه‌ها برای کاهش خسارات و حمایت از این قشر پای کار باشند.

وی بر ضرورت تقویت اقدامات ترویجی و اطلاع‌رسانی تاکید و اضافه کرد: در حوزه آگاهی‌بخشی نسبت به خطرات بیماری تب برفکی، همه دستگاه‌های اجرایی باید مشارکت فعال داشته باشند.

وی افزود: ظرفیت‌هایی همچون مراکز ترویج جهاد کشاورزی، تعاونی‌های روستایی، دهیاران و بخشداران برای اطلاع‌رسانی گسترده در میان روستاییان و دامداران بکار گرفته شود.

ورمقانی تامین اعتبار را از مهم‌ترین الزامات کنترل بیماری دانست و گفت: فرمانداران باید به‌ صورت ویژه در این حوزه ورود کنند و موضوع در سطح شهرستان‌ها با جدیت پیگیری گردد و همچنین همه دستگاه‌ها باید برای تامین بخشی از منابع مالی بسیج شوند.

وی خواستار پیگیری موضوع از محل اعتبارات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شد و بیان کرد: با توجه به ابعاد گسترده تب برفکی و تأثیرات آن، استفاده از ظرفیت اعتبارات پدافندی و مدیریت بحران در این حوزه توجیه‌پذیر است و باید به‌طور جدی پیگیری شود.

معاون استاندار کردستان با قدردانی از همراهی نیروهای انتظامی در کنترل جابه‌جایی دام‌ها، بر تداوم نظارت‌ها تأکید کرد و افزود: باید از ورود و خروج دام‌هایی که می‌توانند برای استان مخاطره ایجاد کنند جلوگیری شود و انتقال دام‌های سبک و سنگین از سایر استان‌ها با حساسیت و نظارت دقیق انجام گیرد.

ورمقانی اضافه کرد: ضروری است حساسیت لازم در حوزه تامین اعتبار، واکسن و انجام وظایف ذاتی مرتبط با کنترل بیماری بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و در استان نیز از همه ظرفیت‌های موجود برای مدیریت شرایط استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به فرارسیدن عید قربان، خواستار تشدید نظارت‌ها بر کشتار دام شد و گفت: اقدامات کنترلی باید با جدیت بیشتری دنبال شود و مردم نیز از ظرفیت کشتارگاه‌های ثابت و سیار استان برای انجام قربانی استفاده کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با بیان اینکه تب برفکی مسئله‌ای ریشه‌دار و تکرارشونده است، بیان کرد: با توجه به مواجهه سالانه با این بیماری، لازم است اعتبارات مرتبط هر ساله در سطح استانی و ملی پیش‌بینی شود.

ورمقانی با اشاره به برخی مشکلات امسال در زمینه تأمین واکسن، بر ضرورت همراهی همه دستگاه‌ها برای مدیریت شرایط و کاهش تبعات بیماری در استان تاکید کرد.

تب برفکی از بیماری‌های بسیار مسری دام است که می‌تواند باعث ایجاد تلفات در بره، بزغاله و گوساله‌ها شده و کاهش تولید شیر و گوشت را در بر داشته باشد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.